Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

asaudden
NY MEDLEM

Kopiera kontoplan mellan två företag

Hej, jag undrar om det går att kopiera en kontoplan mellan två olika föreningar. Sitter som kassör i en huvudstyrelse och en sektion inom samma förening och vi måste anpassa oss efter Innebandyförbundets kontoplan från och med 1/1-2017. Har matat in den manuellt i den ena förningen men skulle vilja slippa göra om det för den är lång....

varmt tack på förhand
Åsa

5 SVAR 5
Michael Holmgren
APPLICATION SPECIALIST

Hejsan!

Det går att flytta en kontoplan från en förening till en annan i samband med att du skapar/lägger upp ett nytt räkenskapsår. 

I föreningen där du har skapat kontoplanen går du in under Arkiv - Export - Kontoplan. Döp kontoplanen och välj därefter OK för att sedan spara själva filen. 

När kontoplanen är exporterad vill jag att du gå in under Arkiv - Bokföringsår - Välj Bokföringsår och kontrollera vilken Kontoplanstyp som är använt i bokföringsåret (Det nya räkenskapsåret i den andra föreningen måste vara av samma kontoplanstyp som den exporterade filen har). 

I förening som du vill importera kontoplanen till väljer du att skapa ett nytt räkenskapsår (Arkiv - Bokföringsår - Skapa nytt år. Välj här att skapa ett nytt år och basera inte det året på föregående år, använd samma kontoplanstyp som du hade i den andra föreningen. I nästa steg kommer du hitta den kontoplanen som du exportera från den andra föreningen, markera den filen och välj OK så har du efter det två identiska kontoplaner. 

Hoppas instruktionen hjälper, dyker det upp någon mer fråga är du hjärtligt välkommen att återkomma. 

Ha en bra dag!
asaudden
NY MEDLEM

Tack Michael, nu har jag försökt fyra gånger med den tar i alla fall den gamla planen som var året innan.. Jag får bara inte till det. Den säger att Kontoplanen inte svarar se screen shot.

tack på förhand
Åsa
Linnea Norden
MODERATOR

Hej Åsa!

Detta brukar inte innebära att det inte fungerar. Utan det är att programmet arbetar, och du behöver bara vänta på att det ska bli klart. Så stäng inte ner programmet. 

//Linnea
asaudden
NY MEDLEM

Jag provade 4 ggr och skapade nytt år men det blir fel varje gång.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Precis som Linnea skriver så brukar detta inte betyda att det är fel, däremot att det tar tid och att programmet jobbar. 
Om det fortfarande inte fungerar för dig så får vi nog testa att läsa in kontoplanen här hos oss.
Skriv här om du vill att jag skapar upp ett ärende till dig.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~