Enligt bokföringslagen är det ANKOMSTDATUM som gäller när det är dags att lyfta momsen.
Detta gör att jag ofta får fakturor som är "bakåtdaterade" från leverantörerna.
Ett exempel:
Fakturan är utställd 2018-02-28
Den ankommer via betalväxel 2018-03-01
Vilket datum skall man då bokföra efter?
Går det att på något sätt få ANKOMSTDATUM som bokföringsdatum istället för fakturadatum?
Vad gäller kredittiden "30 dagar netto" lämnar jag utanför denna gång...
Jag går efter när arbetet gjordes, eller när man fick produkten i handen. Är det oklart tar jag det datum som står på fakturan som faktureringsdag. Ponera att du har kalenderår som räkenskapsår och du lejer in en entreprenör i slutet av året som skall göra ett arbete. Entreprenören gör arbetet i november och i december, men har inte skrivit fakturan till dig förrän i mitten av januari. Tar du in kostnaden i januari är det fel, för den ska in på december senast. En revisor kommer boka om januarikostnaden till december.
Samma sak är det med andra kostnader som debiteras annorlunda såsom förskottshyra ett kvartal framåt. Hyran måste ju också in på rätt månad.
Tanken är att varje månad skall vara så rättvisande som möjligt.
Upplever du att de debiterar kostnader i februari som de arbetat med i mars? Lägg in fakturan på mars månad.
Men om någon ställt ut fakturan den 28/2 och arbetet utförts / du har beställt varan i februari, så bör fakturan in på februari.
//L
Du och jag har rätt och redovisningsbyrån har fel. Förmodligen har de en regel på byrån som säger att de anställda skall hantera fakturorna så här.
//L
I slutänden jämnar det ju ut sig, så om du går efter den rutin du själv har tagit fram och är konsekvent kan ju ingen klaga, tycker jag. Passar det bättre för dig att jobba med ankomstdatum så gå efter det.
Vad gäller förfallodagen, kommer leverantören att kräva ränta ifrån det datum som finns som förfallodag på fakturan. Ekonomisystemen leverantröen har, kan ju inte veta hur lång tid det tog för posten att leverera fakturan till dig.
Ha det så bra!
//L
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.