2025-04-05
11:03
Hej @Annlouise, Jag tror dessvärre att det är eget arbete som krävs för att få rätsida på det hela. Fakturera med 30% rot fram till 11/5 Fakturera med 50% rot efter 11/5 (eller tidigare om kunden informeras om de nya reglerna så att de kan betala efter 11/5) Betalar kunden före kan du bara begära 30% rot. Kunden får göra en tilläggsinbetalning precis som idag om kunden inte har tillräckligt mycket kvar av roten för att fakturan skall bli betald till 100% Eftersom du sköter ansökan till SKV är det ju lite ditt huvudbry att hålla tungan rätt i munnen under övergången. Jag tror inte att Visma kan komma med en universallösning på en kafferast som skall kunna hålla koll på alla eventualiteter. I programmet kan du gå in och ändra både procentsatser och beloppsgränser som programmet skall använda. Däremot finns det ingen automatik idag som tar hänsyn till fakturadatum för att ställa om beräkningen med automatik. När det gäller fallet där kunden betalar efter 11/5 och hävdar att skatteverket skall stå för resten tror jag att du får prata med SKV. Eventuellt kan det vara så att du får skapa begäran manuellt och inte via programmet eftersom programmet är ställt på att kunden skall betala sin del till fullo innan du kan söka med automatik. Eventuellt får du kreditera och skapa en ny. Det blir en del huvudbry i skarven..... Om kunden påtalar det innan förfallodatum går det att korrigera rätt lätt. Det som kan bli lite knepigt är om kunden betalar in del av fakturan och behåller 20% extra rot.... Då blir du nog ändå tvungen att kreditera hela ursprungsfakturan och skapa en ny med 50% rot. Sen får du manuellt boka om "tillgodohavandet" från kundens kredit-faktura och boka det mot den nya fakturan.
... Visa mer
2025-04-05
10:04
Som tidigare skribenter så är ingenting spikat ännu. Det där med "SKALL" är nog rätt hård skrivning. Jag hade använt mig av 30% ROT avdrag fram till dess det är klarlagt att det går igenom. Kunden kan eventuellt i efterhand komma med synpunkter. till saken hör att takat på roten höjs ju inte. Det innebär med stor sannolikhet att man ändå slår i taket på vad man kan begära som betalande kund. Så länge inte kunden kommer med synpunkter är det bättre att köra på 30%. Kunden lär ju försöka betala efter den 12/5 i hopp om att det går igenom hos utföraren..... Får vi frågor från kund om detta hade jag hänvisat till att det inte är klara regler i dagsläget vad som kommer att gälla den 12 maj. Normalt vill man ju ha kortare betaltider till privatpersoner (typ 10 dagar netto istället för 30 dagar). Min rekommendation är att ha lite is i magen och avvakta med att göra ändringar från 30 till 50 procents rot avdrag. Säger SKV nej får du ju ändå åka och "vända upp och ner på kunden" för att få ut de kronor som SKV inte vill betala ut. Det bör ni ju ha med i klausulen kring ROT&RUT avdrag att kunden får göra en tilläggsbetalning om skatteverket inte beviljar den sökta ersättningen. //Davor P
... Visa mer
2025-03-11
13:11
1Gilla
Min tanke var att få med detta med automatik via en inställning någonstans i programmet. Idag går det ju att lägga lite koder eller variabler när man sparar diverse rapporter för att inte skriva ut allt på papper längre. Eftersom fakturanummer plockas upp borde det (i min värld) även gå att lägga till ytterligare parametrar såsom leverantörs namn. Informationen går ju att få fram når kan skapar rapporter eller fakturamallar, så det borde inte vara så svårt att få till det om det inte finns.... //Davor P
... Visa mer
2025-03-11
07:49
1Gilla
Hej alla glada, Jag vill ändra på texten som skrivs i samband med en periodisering. Kan jag ha både löpnummer och leverantörs/kunds namn på utskriften. Idag står det bara periodisering av levfaktura XXXX Det jag vill ha är "Periodisering av levfaktura XXXX - "Leverantör ZZZZ" på utskriften. Eftersom jag har många periodiseringar och revisorn hade lite svårt att följa så vill jag ha med leverantörsnamnet eller kundnamnet på utskriften. Jag misstänker att FAKTURANUMMER är knutet till någon form av parameter så att detta kommer med automatiskt. Finns det något liknande för att få med namnet på leverantören eller kunden? Tack på förhand, //Davor P
... Visa mer
2025-02-27
19:46
1Gilla
Hej @Martina E, Jag reagerar på datumet du angett, 2024???? Bortsett från denna parantes så har jag följande frågor: Stämmer momsrapporten utan diffar? Har du gjort en avstämning för att se att reskontran är korrekt och att alla journaler skrivits ut? Avstämningen kör du i programmet. //Davor P
... Visa mer
2025-01-30
11:18
1Gilla
Tackar för snabbt svar @catarina ScF
... Visa mer
2025-01-29
15:16
Hej på er, Går det att i efterhand skapa en SIE fil som man kan läsa in till Visma Administration? Jag har gjort lite förändringar i samband med nytt bokföringsår, men var lite för snabb med att godkänna en lönekörning utan att låta programmet skapa en SIE fil. Kan man rätta till detta UTAN att bryta upp körningen? Går det inte får jag leva med att en lön får stansas in manuellt.... //Davor P
... Visa mer
2025-01-24
10:30
1Gilla
Stort tack för hjälpen @CarinaEsp Eftersom det fortfarande går att ta ut FORA uppgifter på tjänstemännen kombinerade jag dessa två listor och räknade bort tjänstemännen. Bugar o bockar för hjälpen💐
... Visa mer
2025-01-24
09:54
Har något hänt med denna fråga? Det gick ju att få lite siffror via rapporteringen till FORA, men sedan det rapporteras MÅNADSVIS kommer det inte någon sammanställning på årsbasis längre. Någon som har något förslag? //Davor P
... Visa mer
2024-12-06
10:41
Då blir det att ringa supporten.... Mina idéer är slut tyvärr 😢 //Davor P
... Visa mer
2024-12-06
10:17
Använder du 2-faktor autentisering? Går du via Visma Administration eller webbtjänsterna? Är den nya datorn "betrodd"? //Davor P
... Visa mer
2024-12-06
08:39
Har du kollat dina val av tjänster? Det kan vara så att KREDITUPPLYSNING inte är markerat. Sen kan det även vara så att du måste ha behörigheten administratör och inte enbart användare för att det skall fungera. //Davor P
... Visa mer
2024-12-02
07:38
Hej @Maud Therese 76, Har du ändrat på något annat sedan förra inläsningen av underlaget? Vad har du för program som skapar SIE filen? Vad är det för program som läser in filen? //Davor P
... Visa mer
2024-11-26
09:32
Det du kan prova med är att via Excel och Power Querry göra liten handpåläggning så att du får siffrorna separerade med momsen för sig. När du fått rätt på siffrorna sparar du om filen som XML och importerar till Administration. Det kan krävas lite jobb att få det till att fungera. men det arbetet görs ju normalt en gång och sen är det "bara" att läsa in "originalfilen" till Excel och sen spara en bearbetad fil för inläsning. Det jag är osäker på är om det finns några extra kontrollfunktioner mellan programmen för att säkerställa att filerna inte manipulerats. Jag vet att filer som skall läsas in till bankgirot har en del extra kontroller för att säkerställa att filen är korrekt och inte "skadad". Om du skall läsa in filer ofta kan det definitivt vara mödan värt att lägga ner lite tid på ett skapa ett makro för behandling av materialet. //Davor P
... Visa mer
2024-11-22
08:29
Min tanke var att man läser in XML filen i Excel eller en XML editor av något slag och den vägen delar på siffrorna så att du får materialet ex moms direkt vid importen till Administration från Tid. Dock kan det vara så att programmen gör en extra säkerhetskontroll av något slag som gör att det inte går att redigera filen och därefter importera den..... Jag hoppas att du får en lösning på ditt probem. //Davor P
... Visa mer
2024-11-21
12:18
Hej @NashNet Kan du inte läsa in XML filen i Excel och där separera momsen från totalen? Jag arbetar in te med Visma Tid så jag vet inte hur den hanterar det hela. Annars bör det väl gå att få underlaget ex moms direkt på något sätt. Ring till Vismas Support så bör de nog kunna ge dig ett bättre svar än vad jag gissar mig till... //Davor P
... Visa mer
2024-11-13
15:36
1Gilla
Om du registrerar frånvaron via KALENDARIET bör du kunna markera att det skall slås samman med föregående sjukperiod. Då fortsätter den räkna vidare på sjukavdrag 15-90. Det kan vara så att du i ett kollektivavtal har en skrivning att arbetsgivaren betalar 10% av lönen för tjänstemän under X antal skukdagar. Då räknar programmet med dessa 10 procenten per KALENDERDAG som hen är sjukskriven. //Davor P
... Visa mer
2024-11-13
15:01
Hör med banken om de kan ta emot filer anpassade till antingen NORDEA eller HANDELSBANKEN. Vi kör själva en "utomstående bank" och de hänvisade till att vi skulle använda os av inställningar för Handelsbanken för att få det till att fungera. Detta gällde visserligen Administration 2000, men det borde vara något snarlikt förfarande även för dig. //Davor P
... Visa mer
2024-11-13
13:39
1Gilla
Hej @Naiomi Programmet bör göra rätt och dra av följande: Under arbetsgivarens sjukperiod de första 14 kalenderdagarna görs avdrag med ej arbetade timmar (80 timmar vid heltid). Karensavdraget beräknas på 8 timmars arbete. Den anställde får sjukersättning för dag 2-14 med 80% av timlönen (Månadslön/174 har jag för mig) 13/30 av månadslönen dras av eftersom beräkningen görs per kalenderdag och inte arbetsdag. //Davor P
... Visa mer
2024-11-12
09:33
Annars kan du prova köra en registerreparation innan dö testar mitt andra förslag.
... Visa mer