Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kundfaktura bokförs på fel konto

Har dragit ut en momsrapport för november och upptäcker att summan för momspliktig försäljning är för stor. Hittar att 2 kundfakturor är konterade på konto för momspliktig försäljning fast de är utan moms och ska vara det ( omvänd byggmoms ). Hur kan de ha blivit konterade på det kontot??? Jag skrev faktura till samma kund direkt efter och den hamnade på rätt konto. Vad kan jag ha gjort för fel???. När jag la upp kunden bockade jag i under övriga uppgifter att moms inte ska läggas till. Konstig fråga kanske... Mvh Camilla Douhan jag har version 5.31.

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Svårt att säga vad som har hänt där, det låter onekligt lite konstigt.
Det programmet gör är att plocka konton beroende på markeringarna på kunden och vilken artikelkontering som används. Fakturerar du genom att skriva textrader kan programmet inte gå på artikelkonteringen utan väljer konton enligt företagsinställningarna.

Jag förmodar att du menar att du markerat rutan Momsskyldig vid byggtjänster på kunden. Har man den markeringen gör programmet en kontroll på artiklarna du plockar upp på fakturan. Via artiklarnas artikelkontering styr du vilket försäljningskonto som programmet ska använda sig av. Du hittar artikelkonteringen inne på en artikels flik 1 Artikeluppgifter vid fältet Kontkod.

I en artikelkontering tillkommer två extra fält om du har markerat rutan Företaget fakturerar byggtjänster enligt reglerna för omvänd skattskyldighet i företagsinställningarna. Fälten som tillkommer är Tjänst och Byggtjänst. Om fältet Tjänst är markerat tillsammans med rutan på kunden så plockar programmet det försäljningskontot som ligger i rutan Byggtjänst. Vanligtvis har man konto 3231 där.

Det är alltså viktigt att man har en artikelkontering med de här markeringarna på de artiklarna som omfattas av omvänd skattskyldighet för att programmet ska kunna välja rätt konto åt dig.

Hoppas detta kan bringa lite extra klarhet till hur programmet fungerar och hanterar omvänd byggmoms.