Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lägga in lagersaldo vid årets slut

Hej!

Innan bokslutet (första året) så vill jag lägga in de varor jag har på lager i bokföringen. Har läst mig till att jag ska använda "Lager - 1400" & motkonto "Lagerförändring - 4090". Men ska den inventerade summan vara ex. moms?

Jag har inget på lager just nu då jag inte fört in detta löpande på lagerkontot.
Inför nästa år kommer jag när detta är klart ha ett saldo på lager, när jag då säljer något från lager, hur bokför jag detta? Eller räcker det om man justerar lagret inför nästa bokslut?

Jag använder Visma Admin. 200 & har AB.

Tacksam för hjälp
/Hasse

1 SVAR 1
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej Hasse!

Det inventerade lagervärdet ska anges exklusive moms. Lagret ska då värderas till det lägsta av anskaffningsvärdet och nettoförsäljningsvärdet (försäljningsvärde med avdrag för beräknad försäljningskostnad).

Det räcker att bokför förändring av varulager i samband med årsbokslutet. Om du väljer att göra det behöver du inte göra någon justering av lager i samband med inköp och försäljning av varor. Då räcker det att du bokför inköp mot ett lämpligt varuinköpskonto (till exempel 4010) och försäljning av varor mot ett lämpligt försäljningskonto, till exempel 3051.