Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Levernatörsbetalning utan ifyllt OCR-nummer

Vad blir skillnaden för den som tar emot en leverantörsbetalning, om jag inte skriver i OCR-numret utan bara fakturanumret när jag registerar leverantörsfakturan? Ofta är ju dessa två nummer samma.

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

skulle säga att det ytterst sällan är detsamma. Checksiffran sist i OCR-numret saknas på fakturanumret
Fd medlem
Inte tillämpbar

PÅ de fakturor jag råkar ut för , så har det varit exakt detsamma och det är de fallen jag funderar över. Men det är ju inte så svårt att skriva samma nummer två gånger heller, åtminstone inte när man har det relativt blygsamma antal som vi har. Jag är dock van vid att i andra system jag kör, aldrig behöva skriva OCR-nummer.

Tack ändå för Ditt svar!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vissa leverentörer (Vattenfall t ex) lägger till några siffror sist i OCR-numret som inte finns med i fakturanumret (som annars är detsamma). Inget större problem förutom att man skall inse detta vid inmatning av lev fakturorna.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Om mottagaren läser in en fil med betalningarna så kommer inte din betalning matcha med fakturan, utan mottagaren kommer få sitta och matcha betalningarna manuellt och då kanske det tar lite längre tid innan din faktura registreras som betald.

Om mottagaren registrerar betalningarna manuellt får han förmodligen inte sååå stora problem, under förutsättning att faktura nr och OCR är lika varandra.

//'Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag är från andra system, van vid att inte ens kunna skriva in OCR-nummer i leverantörsresontran, därav frågan. Funderar också på då vad som händer om man bara skriver fakturan nummer i det fält som är märkt "OCR".

Har Du någon aning om det? 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det enda jag egentligen vet säkert är att om det inte står något i rutan för OCR eller om det står något annat än det kompletta OCR-numret, så får de som har inläsning av betalfil ingen match mot faktura i sitt system.

Sen kan det säkert vara olika för olika program beroende på hur det är uppbyggt och vilka fält som läses när man skapar och/eller läser in en fil.

Eftersom man oftast inte vet hur betalningsmottagaren gör tycker jag det är bäst att alltid skriva OCR nr i avsett fält. Då vet man att det alltid fungerar.