Vad blir skillnaden för den som tar emot en leverantörsbetalning, om jag inte skriver i OCR-numret utan bara fakturanumret när jag registerar leverantörsfakturan? Ofta är ju dessa två nummer samma.
PÅ de fakturor jag råkar ut för , så har det varit exakt detsamma och det är de fallen jag funderar över. Men det är ju inte så svårt att skriva samma nummer två gånger heller, åtminstone inte när man har det relativt blygsamma antal som vi har. Jag är dock van vid att i andra system jag kör, aldrig behöva skriva OCR-nummer.
Tack ändå för Ditt svar!
Hej,
Om mottagaren läser in en fil med betalningarna så kommer inte din betalning matcha med fakturan, utan mottagaren kommer få sitta och matcha betalningarna manuellt och då kanske det tar lite längre tid innan din faktura registreras som betald.
Om mottagaren registrerar betalningarna manuellt får han förmodligen inte sååå stora problem, under förutsättning att faktura nr och OCR är lika varandra.
//'Tina
Jag är från andra system, van vid att inte ens kunna skriva in OCR-nummer i leverantörsresontran, därav frågan. Funderar också på då vad som händer om man bara skriver fakturan nummer i det fält som är märkt "OCR".
Har Du någon aning om det?
Det enda jag egentligen vet säkert är att om det inte står något i rutan för OCR eller om det står något annat än det kompletta OCR-numret, så får de som har inläsning av betalfil ingen match mot faktura i sitt system.
Sen kan det säkert vara olika för olika program beroende på hur det är uppbyggt och vilka fält som läses när man skapar och/eller läser in en fil.
Eftersom man oftast inte vet hur betalningsmottagaren gör tycker jag det är bäst att alltid skriva OCR nr i avsett fält. Då vet man att det alltid fungerar.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.