Jag har några frågor kring nya AutoCollectfunktionen:
1. Vad händer om en kund betalar ordinarie faktura i ett inkassofall? Registrerar VISMA autmatiskt en inbetalning till VISMA Collector?
2. Hur handerar ni uppkommen ränta? Sker det något autmatiskt? Autmaiskt genererad och avprickad räntefaktura, eller en ränteintäkt rakt in i bokföringen?
Hälsningar,
Per
PS: Ni har ingen kategori för AutoCollect
Hej Per,
Kul att se intresse för tjänsten! 🙂
Om din kund betalar direkt till dig när fakturan är ett pågående AutoCollect-ärende gör du en direktbetalning på fakturan. Direktbetalningsdialogen ser då lite annorlunda ut och informationen du registrerar där skickas vidare till Visma Collectors. Du kan läsa mer om det här. Kortfattat kan man annars säga att om din faktura är slutbetald (saldo = 0) efter direktbetalningen så avslutas AutoCollect-uppdraget automatiskt. Om kunden har betalat avgiften för uppdraget till dig kommer detta finnas med på månadsfakturan från Visma Collectors (som i normalfallet består av momsen för avgifterna).
Vad gäller räntan så används den räntesats om står på varje enskild faktura (utifrån den inställning du hade när fakturan skapades), så länge det finns en markering på fakturan för Räntefakturering. Saknas markeringen på fakturan krävs ingen dröjsmålsränta i ärendet. Räntan räknas också utifrån de inställningar du har för Extra dagar och Räntefria dagar
När kunden betalar hela kravbeloppet till Visma Collectors registreras kapitalet och räntan som två separata betalrader på fakturan automatiskt i programmet, samtidigt som uppdraget avslutas. Om kunden däremot betalar in ränta i efterhand (när saldot är 0 och ärendet redan är avslutat) får du in pengarna på kontot och en information i programmet att du behöver bokföra räntan manuellt. I det fallet kan programmet inte skapa ytterligare betalrader.
Återkom om du har fler frågor.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.