
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Lite frågor kring AutoCollect
Jag har några frågor kring nya AutoCollectfunktionen:
1. Vad händer om en kund betalar ordinarie faktura i ett inkassofall? Registrerar VISMA autmatiskt en inbetalning till VISMA Collector?
2. Hur handerar ni uppkommen ränta? Sker det något autmatiskt? Autmaiskt genererad och avprickad räntefaktura, eller en ränteintäkt rakt in i bokföringen?
Hälsningar,
Per
PS: Ni har ingen kategori för AutoCollect

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej Per,
Kul att se intresse för tjänsten! 🙂
Om din kund betalar direkt till dig när fakturan är ett pågående AutoCollect-ärende gör du en direktbetalning på fakturan. Direktbetalningsdialogen ser då lite annorlunda ut och informationen du registrerar där skickas vidare till Visma Collectors. Du kan läsa mer om det här. Kortfattat kan man annars säga att om din faktura är slutbetald (saldo = 0) efter direktbetalningen så avslutas AutoCollect-uppdraget automatiskt. Om kunden har betalat avgiften för uppdraget till dig kommer detta finnas med på månadsfakturan från Visma Collectors (som i normalfallet består av momsen för avgifterna).
Vad gäller räntan så används den räntesats om står på varje enskild faktura (utifrån den inställning du hade när fakturan skapades), så länge det finns en markering på fakturan för Räntefakturering. Saknas markeringen på fakturan krävs ingen dröjsmålsränta i ärendet. Räntan räknas också utifrån de inställningar du har för Extra dagar och Räntefria dagar
När kunden betalar hela kravbeloppet till Visma Collectors registreras kapitalet och räntan som två separata betalrader på fakturan automatiskt i programmet, samtidigt som uppdraget avslutas. Om kunden däremot betalar in ränta i efterhand (när saldot är 0 och ärendet redan är avslutat) får du in pengarna på kontot och en information i programmet att du behöver bokföra räntan manuellt. I det fallet kan programmet inte skapa ytterligare betalrader.
Återkom om du har fler frågor.

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Verkar ju ok alltsammans. En avslutande fundering :
Detta är ju tredje inkasso integrationen på några år. Varje gång det blir nytt får jag ett släp av gamla fakturor som redan hanterats i det gamla systemet. Nu har jag ca 30 fakturor som ligger i Autocollect, fast de redan är skickade till i inkasso (via xmlMaker ).
Mao, finns det någon form av filtrering? Datum, eller allra helst att man kan flagga en faktura som Avklarad eller något, så den försvinner ur listan.
Hälsningar,
Per
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Då har du ju massor med erfarenheter kring det här området. Återkoppla gärna kring hur den inbyggda funktionen fungerar för dig när du kommit igång.
I AutoCollect-modulen i programmet kan du se alla pågående uppdrag och sortera på tex. förfallodatum eller status. Är detta du syftar på? Du använder kommandot Återkalla uppdrag för att avbryta hanteringen av ett uppskickat ärende hos AutoCollect. Då går fakturan tillbaka till fliken 1. Skapa uppdrag och får statusen Förfallen (återkallad). Alla pågående ärendens status ser du också i kundfakturalistan genom att välja in kolumnen AutoCollect.
För gamla noteringar på ärenden som hanterats via integrationslösningen XmlMaker är jag inte helt säker. Jag har ett par bilder på hur kopplingen såg ut tidigare men kan inte avgöra hur du bäst hanterar eventuell info som finns lagrad på fakturorna. Om det är detta du undrar över får jag höra mig för och återkomma.

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Jag vill alltså kunna ändra status till Avslutat eller liknade, även om den aldrig har skickats iväg helt enkelt. På så sätt få bort den från listan. Enda sättet nu är att skicka den till Inkasso först, men de är alltså redan skickade sedan tidigare. Kan ju finnas andra orsaker till att man vill "dölja" vissa fakturor i listan, vad vet jag.
I XmlMaker kunde man sätta ett fakturanr alt ett datum, som bakre gräns, dvs visa bara fakturor hitom det gränsvärdet, helt ok, men jag hade gärna sett en fakturaindividuell möjlighet enligt ovan.
Jag kollar av det nya och hör av mej om något verkar knas. Jag tror jag felanmälde xmlMaker minst fem gånger, hoppas det flyter lite bättre nu när ni har flyttat hem inkassogrejen igen 🙂
/Pelle
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Ett tips tillsvidare är att använda fakturakommentaren för sådana noteringar och sedan välja in fältet Kommentar i både kundfakturalistan samt i AutoCollect-modulen. Så ser du dina egna noteringar innan du skickar uppdragen.
