Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

MOSS i Administration

Hej!

Den 1/1 2015 börjar MOSS. Kommer momsrapporten att anpassas till MOSS?

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 

Tack för att du lyfter frågan här på forumet. Momsrapporten i Visma Administration rör endast den svenska momsdeklarationen. 

Om du väljer att registrera dig till tjänsten MOSS på skatteverkets hemsida ska du redovisa all försäljning av vissa tjänster t.ex. elektroniska tjänster till privatpersoner i andra EU-länder där du inte är etablerad som säljare. Det du redovisar till MOSS ska inte redovisas i din svenska momsdeklaration, därför kommer inte momsrapporten i Visma Administration anpassas för detta. 

Det vi kommer göra i programmet är att erbjuda en särskild rapport som ger dig de uppgifter du behöver för MOSS-redovisningen samt instruktioner för hur du hanterar artiklarna på kundfakturorna i dessa fall, så de inte påverkar den svenska momsrapporten. Information om detta kommer senare under hösten. Jag återkopplar här i tråden när jag kan hänvisa dig till färdiga instruktioner. 

Om fler är intresserade av den här frågan finns mer information om Mini One Stop Shop (Moss) på skatteverkets hemsida: http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/momsvidhandelmedeulander/nyaregler2015foromsat...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar. Det betyder, att helt nya konto måste läggas upp både för försäljning och för utgående moms. Tänker jag fel?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen, 

Ja, det stämmer. Det behövs ett nytt försäljningskonto och konto för utgående moms per land du vill redovisa på det här sättet. Sammanfattningsvis så ska dessa konton inte ha någon momskod. På fakturan anges försäljningskontot på artikelraderna manuellt eller så lägger du upp särskilda artiklar med artikelkontering för detta. Momsen läggs i det här fallet på en egen rad på fakturan, t.ex. som en färdig artikel där konteringskoden styr mot det kontot. 

Sedan är det viktigt att ha rätt inställningar på kunden men mer om det kommer i instruktionerna. Jag länkar till dem så snart de är färdigställda. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, version 2014.1 finns nu för nedladdning på Min sida. I versionsnyheterna finns information om MOSS: http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/default.htm#versionsnyheter.htm%3FTo...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur gör man detta i Visma eEkonomi?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Då din fråga gäller eEkonomi så skapar jag en ny tråd gällande detta som jag sedan kopplar till en tråd som gäller eEkonomi.
/Mita

Du hittar den nya konversationen här: MOSS eEkonomi
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Då din fråga gäller eEkonomi så skapar jag en ny tråd gällande detta som jag sedan kopplar till en tråd som gäller eEkonomi.
/Mita

Du hittar den nya konversationen här: MOSS eEkonomi