Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Massradering av artiklar

Hej! Vi har kanske 100.000st artiklar (importerade) men använder kanske bara ett par tusen.

Går det att radera de artiklar som vi aldrig haft i lager/sålt/köpt?

Det är lite segt nu tack vare att det är så många artiklar.

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag förstår ditt problem och det finns inget bra sätt att lösa detta på.

Idén jag är inne på är om du kan skriva något som är gemensamt för alla artiklarna du har eller kommer att använda. T.ex att du skriver in ett värde i fältet Sort begrepp så att du kan göra urval på det under Markeringshjälp när du är i listan. Då kan du sätta urvalet på sorteringsbegrepp !*?Detta betyder med ord INTE Blankt och då kommer alla artiklar med blankt värde i sorteringsbegrepp att markeras. När väl alla artiklar är markerade är det enkelt att radera med soptunnan. 

Det som skulle kunna vara problemet är att hitta alla artiklarna ni använder så att du kan skriva in sorteringsbegreppet. Det skulle kanske kunna vara om ni tar ut någon rapport på det och sen går igenom alla de artiklarna

/Johan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan man inte på utskrift artiklar få med kolumn för omsättning föregående år? Då borde ju 0 i omsättning vara lätt sedan bocka i och radera. Eller tänker jag fel nu?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jo, du har delvis rätt där, dock så kommer omsättningen vara 0 kr om man bara har köpt in artikeln men inte sålt den. Och man kan inte göra urval där den kollar om det har skett någon transaktion på fliken spårning inne på artikeln. 

En annan sak att tänka på med din lösning är att om försäljningen har skett ytterligare ett år tidigare kommer omsättningen vara 0 kr föregående år och då kommer den inte komma med i rapporten trots att det har skett en försäljning.

Annars tackar jag för ditt inlägg i tråden!

/Johan