Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Medlemslista urval huvudmedlem

Hej!

Styrelsen i vår förening hade önskemål om att få veta hur många familjer vi har som medlemmar. Jag tänkte då försöka hitta en lista som visar detta, men efter mycket letande så kom jag fram till att denna möjlighet inte finns. Ett tips till er då är att fixa så att man kan välja urvalet huvudmedlem när man ska skriva ut sin medlemslista och på så vis få veta hur många familjer som finns. Jag har ju sett att man kan välja avancerad lista och därigenom göra urvalet "familj", men då kommer ju alla familjemedlemmar med vilket gör att man ändå inte får någon koll på hur många familjer som finns med.

Tack på förhand!

 

Med vänlig hälsning

Evelina

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Medlemshanteringen i Visma Förening är något trixig. I likhet med dig så har vår förening familjeavgift. För att kunna redovisa dessa har jag gjort på följande sätt.

Har lagt upp ett antal Medlemskategorier utifrån vårt behov
E (Enskild)
F (Familj/huvudman)
M (Familjemedlem)
U (Ungdom)
H (Hedersmedlem)
J (Juridisk)

Det är ett upplägg som varje förening fritt kan göra utifrån sitt behov.

Kompletterar sedan varje medlem med den kategori dom tillhör.

För att t.ex. få fram antalet familjer (F) väljer jag på följande sätt
Utskrifter/register/medlemslista/medlemskategori = F /sorteringsordning
Det finns också möjlighet att välja att antalet skall redovisas.

Genom att välja medlemskategori kan jag få fram antalet samt vem som ingår
i varje kategori. 

Det finns säker andra sätt kanske också enklare men det är mitt sätt att lösa 
problemet med att både räkna och redovisa vilka som finns i respektive medlems-
kategori.

//SAS
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för ditt svar!

Men jag är medveten om detta. Tidigare fanns inte möjligheten med familjeavtal och då fyllde de olika medlemskategorierna en viktig funktion bl.a. när man skulle fakturera medlemsavgifter m.m. Nu är det däremot så mycket smidigare ( tycker jag 🙂  ) pga möjligheten att lägga upp familjer/familjeavtal.

Denna funktion gör att man slipper ha en massa olika medlemskategorier. Man kan då (i vårt fall) lägga upp alla med medlemskategorin "enskild" och de som är familj kopplar man samman till en familj. Det blir då lättare om folk separerar eller barnen flyttar hemifrån, för då kan man bara "ta bort" familjen eller koppla loss specifika medlemmar. Om man har speciella "familjekategorier" så måste man även gå in och byta kategori på respektive kund för att det sen ska bli rätt när man ska avtalsfakturera medlemsavgifterna.

Sen blir det ju tyvärr så att smidigheten med att kunna lägga upp familjer faller när man sedan inte kan få ut listor på familjerna...Därför tänkte jag att man kanske borde kunna ordna så att man kan få ut det 🙂

Annars är det precis som du säger lättare att strunta i denna nya funktion med familjeavtal och köra på som man gjort tidigare. För oss blir det ändå inte så mycket merarbete med de olika kategorierna eftersom vi är en så liten förening 🙂

Men man kan ju tycka att det kanske finns större föreningar som verkligen har nytta av familjeupplägget och som då kanske skulle uppskatta en familjespecificerad medlemslista 😉 Därför tänkte jag lägga upp detta som ett litet tips för Visma att tänka på.

Ha en bra kväll!


Med vänlig hälsning

Evelina

Hej Evelina!

Vi har skapat en enklare utskrift där du får med information om huvudmedlemmar och antal familjer. Du hittar utskriften för nedladdning tillsammans med instruktioner för hur du importerar den i programmet i vår supporthjälp

Hoppas att den kan hjälpa dig en bit på vägen!