Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsavslut vid årsbokslut i aktiebolag

Hej,

Jag håller på med mitt första årsbokslut helt själv och jag är osäker på hur jag gör med momsen när jag stänger året? 

Hanna 

4 SVAR 4
TARAB_
MEDLEM

Hej Hanna

Precis som med övriga balanskonton ska även momskontot stämmas av. Har du månadsmoms eller kvartalsmoms?

Om kvartalsmoms så brukar jag boka upp momsen för Q4 per den sista december. Det är då endast detta beloppet som ska finnas utgående på momskontot 1650/2650. De övriga momskontona ska då vara nollade. Samt momsen för Q1, Q2 och Q3 har blivit bortbokade tidigare under året.

Har du istället månadsmoms så brukar jag även här boka upp månadsmomsen per den sista i månaden. Vid bokslutet så kommer då det att ligga 2 månaders moms som UB. Det är november momsen som redovisas till SKV i januari och December momsen som redovisas i februari.

Det är då endast saldon på konto 1650 eller 2650 beroende på om ni ska betala in eller få tillbaka.

Vet inte om detta blev tydligt nog då det kan vara klurigt. Framförallt om man har gjort rättelser under året eller i början av det nya året så är det inte så enkelt som jag skrivit ovan.

Mvh
Theresa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Tack för svaret! 

Jag har månadsmoms och gör momsen varje månad i bokslutsprogrammet (Visma Admin 1000).
Tittar jag på saldot på 1650 per den sista december så är det exakt momsen för november och decemeber vilket ju då borde betyda att jag inte behöver göra någon mer bokning.

Tänker jag rätt?

Hanna 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du tänker rätt. Sedan är det ju så här att om du upptäcker att en faktura till ska in på 2016 och momsen hamnar på 2641 så är det ju ingen katastrof. När du gör bokslutet så tillhör 2641 samma grupp av konto, om du förstår vad jag menar.

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, det har du rätt i! Toppen!