Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Marielle
MEDLEM

Periodisering och ny momsrapport i bokslut

Undrar varför man inte kan göra om momsrapporten vid bokslut om man hittat fel när perioden är låst? Man kan göra bokslutstransaktioner men inte få momsrapporten att kontera sig automatiskt. Samma fråga gäller periodiseringar. Om man hittar sådan i bokslutsarbetet går dessa inte att lägga in i periodiseringsfunktionen utan måste göras manuellt. Jättedumt 🙂

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Anledningen till att det inte är möjligt med något utöver bokslutstransaktioner i en låst period är att programmet är anpassat efter bokföringsnämndens rekommendationer, dessa säger att fel som upptäcks efter att en period är avslutad (avstämd och låst) ska enligt vägledningen bokföras i den olåsta perioden som felet upptäcks. Om du till exempel upptäcker felet i juni och den felaktiga bokföringsposten finns i den låsta perioden mars, ska du bokföra rättelsen i juni. I  Bokföringsnämndens vägledning om bokföring

kan du läsa mer

Marielle
MEDLEM

Hej Sara,

Jag tror inte du förstår mitt problem. Jag bokför ändringen i bokslutsmånaden som som krävs, men eftersom jag har en automatisk koppling till periodisering på detta konto, 1790 t ex, brukar jag få upp en dialogruta där jag kan tala om vilken period periodiseringen ska hamna i framåt i tiden. Denna funktion finns inte i "bokslutsperioden" och därför stämmer inte specen man får ut för periodiseringar och man får manuellt komma ihåg att bokföra bort beloppet i den period det avser. Normalt sköter ju programmet det.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu förstår jag hur du menar, ärendet är överlämnat till utvecklingsavdelningen som kommer att se över funktionaliteten för periodisering av bokslutstransaktionerna.
Marielle
MEDLEM

Underbart 🙂