Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Prisinläsning och omräkning för elprislistor är mycket långsamma

Vi får nya prisfiler från våra grossister minst 2 gånger om året. Proceduren att uppdatera priserna (nollställa gamla inköpspriser för att inte utgångna artiklar ska bli kvar, läsa in de nya listorna, prisberäkna, och göra dem definitiva) tar mycket lång tid. Att göra det för en leverantör låser upp en dator/licens i ca 2 dagar. Vi har tre grossister vi använder. Vi har en ett år gammal server med hög kapacitet, gigabitswitch i nätverket, och min arbetsstation är ett år gammal. Det bör inte vara ett hårdvaruproblem. Någon idé om vad som kan vara fel?

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Inressant att följa då vi ligger i statgroppen för att köra igång detta och dela gärna erfarenheter
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Problemet som du upplever är att Visma Administration kommunicerar över SMB, vilket är en typ av filkommunikation. Detta är ett ganska långsamt sätt att kommunicera på över ett nätverk.

-Mitt förslag till dig är att du läser in prislistan på din arbetsstation, men att du gör beräkningar och överföringar när du är ansluten till servern via RDP.

Med vänlig hälsning
Christian Winslow
Cash IT
www.cash-it.se
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Tack för svaret. Jag gör dock inte vare sig inläsningen eller beräkningarna på min station. Jag gör dem på servern (som jag speglar via Teamviewer) just för att jag inte kan/vill låsa min arbetsplats. Det är alltså på servern det går så här långsamt. Det gör prisuppdateringsproceduren extremt långdragen, och under tiden jag håller på krånglar det till det övriga arbetet med ordrar och fakturering.

MVH,
Pia
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jaha du Pia.. Det låter ju som en verkligt knepig situation. Har du möjligen skärmsläckare på servern? Stäng av den i så fall!

Med vänlig hälsning
Christian Winslow
Cash IT
www.cash-it.se
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Nej skärmsläckaren är inte på, så det kan vi utesluta. Tror dessvärre att det är ett känt problem bland elföretag som använder Visma. Vi har ett jättestort artikelregister som vi läser in. Elektroskandia, som är den största grossisten, har ca 175.000 st. Men jag kan ändå inte förstå varför det ska behöva vara så segt. Det är ju inga komplicerade uträkningar, ren text...ett pris...en rabattsats...ett utpris. Det borde gå att lösa så att det går fortare. Någon mer som har samma problem?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tar gärna del av denna lösningen eftersom vi kommer att starta upp snart, men vill vill ju inte få nya problem utan en bra lösning istället
KenArd
CHAMPION

Hej Pia,
Som du skriver det här är en flaskhals och det finns nog ingen universallösning tyvärr.
Jag brukar dela upp prislistorna i flera filer, lite mer förarbete men det går fortare i själva importprocessen sedan.

Helt klart något som behöver åtgärdas på något sätt.

MVH

Kenneth