Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

ROT/RUT omöjligt att få med på "Extra faktura"

Efter att skickat ut 100tals små fakturor med RUT i slutet av mars, så har inbetalningarna strömmat in under april. Nu när jag ska skriva ut underlag för att skicka med bokföringen så kan jag inte skriva ut valda fakturor igen pga att dom redan är utskrivna. Då finns "Extra faktura" som skulle kunna vara lämpligt, men där syns inte RUT eller ROT så nu måste jag klicka in på varje enskild faktura för att skriva ut dessa igen, kvällen är räddad.....

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Anledningen till att du inte får ut uppgifter kring ROT och RUT vid utskrift av extra fakturadokument beror på att det som standard används en mall som inte är anpassad för detta. Du kan välja att använda samma mall som du har till dina vanliga fakturor och det är lätt fixat så jag ska försöka förklara så tydligt som möjligt hur du gör detta.

Gå in via Arkiv - Mallar - Utskriftsmallar och leta upp mallen du använder för dina fakturor (med stöd för husarbete). Markera den och klicka på Kopiera-knappen uppe till vänster. Du får ange ett nytt mallnamn och klicka OK så kommer du in i malleditorn. Klicka på Inställningar längst upp till höger. I rutan Malldefinition kan du nu byta Typ till Extra fakturadokument. Spara sedan denna mall och stäng malleditorn. Nu behöver du välja denna mall för extra fakturadokument och då går du via Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mallar. Markera raden med Extra fakturadokument och klicka på listpilen som syns i kolumnen Mallar. Leta upp den nya mallen, markera den och klicka på Plocka. Nästa gång du skriver ut ett extra fakturadokument kommer denna mall att användas och du bör se korrekta uppgifter för husarbete.

Ett alternativ är att du ställer in så att du automatiskt får ut en kopia på fakturan som du kan spara undan till bokföringen direkt när du skriver ut i första läget. Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mallar har du en kolumn där du kan ange antalet kopior som ska skrivas ut för varje dokument.

Bara återkom om något är oklart eller om du har fler funderingar.