Hej! Jag skulle vilja veta varför mina initialer (MS)
står på allting som görs.
T.ex Min kollega (MM) skapar alla order, beställningar och följesedlar.
Och jag gör inleveransen när fakturan kommer.
Samt gör om ordern till kundfaktura när det är dags.
Men går man in på en artikel för att följa den så stårdet på initialerna att det är jag som gör allt. Nån inställning i programmetmåste vara fel, eller?
Alla vi användare är upplagda i programmet. Och loggar in med sin egen inloggning.
Vilket borde borga för att den som skapar en order också står som skapare..
Vi säger att jag går in på Artiklar/Tjänster för attkontrollera en viss artikel.
Då brukar jag välja flik 6. Spårning och sedantitta under 5 Transaktioner.
Då ser jag "historiken" på den artikeln.
Jag ser inleveranser (som jag gör MS) och även vem som skapat ordern.
(dvs min kollega MM).
Men det är här det ser konstigt ut eftersom det borde ståMM då min kollega skapar ordern men det står inte MM utan MS...
"Programmet tittarpå den som senast redigerar ordern eller fakturan. Sedan är det den somjournalför som blir den sista signaturen".
-Men är inte det lite dumt? Då ser jag egentligen ingenanledning till att ha olika inloggning om det ändå ska se ut som att det är jag somgör allt. Hur ska man då veta vem som skapat en order till kund om man inte kanse det?
-Ja det håller jag med dig om. Man kan ju välja att läggareferens när man skapar en order om man vill. Då ser man ju vem som skapadeden.
-Antar att du menar vem som sen skrivs ut som referens påfakturan? Det funkar inte riktigt för oss eftersom vi där skriver in vem(tekniker) som utfört arbetet hos kunden. Inte den som skapat ordern dvsreservdelsnissen hos oss dvs min kollega MM:)
Så min fråga till er: Är det någon mer som upplever detta som ett "problem"?
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.