Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Registrera inbetalningar

Jag har en medlem som betalat in 50 kr för mycket på en faktura och 50 kr för lite på nästa. Hur nollställer jag kundreskontran?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Nu vet jag inte om det är olika betaldatum på fakturorna men jag utgår från det. Om det inte är det kan du registrera betalningarna på rätt belopp direkt, alltså som att medlemmen betalade båda fakturorna på rätt belopp.

Enklast blir annars att du registrerar betalningen på första fakturan med det första betaldatumet på det beloppet kunden betalade in, alltså 50 kr för lite. Registrera sedan en betalning till på resterande 50 kr på det andra betaldatumet som medlemmen betalade den andra fakturan på. Nu är den första fakturan slutbetalad.
Registrera därefter en fullbetalning på den andra fakturan på det andra betaldatumet så är kundreskontran rätt sedan.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för svaret som jag försökte kommentera genom att direkt svara på din e -post.

Det är olika betal datum på fakturorna, den första som jag redan journalfört inbetalningen för, var på 50 kr för mycket. Den andra, ej journalför, är på 50 kr för lite.

MVH
Christer
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!
Då den första betalningen redan är journalförd kan vi inte ändra på den. Eftersom fakturan blev överbetald måste du registrera ytterligare en betalning på den för att saldot ska bli noll. Registrera en betalning på 50 kr på samma datum som tidigare så är den fakturan klar sedan. Programmet föreslår beloppet automatiskt så det blir minus 50 kronor för att komma tillbaka till 0 i saldo.

Gå sedan över till faktura två och registrera en betalning på 50 kr där också, med samma betaldatum som på faktura ett. Då ska saldot bli 0 här med och kundreskontran stämma.
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK, tack!