Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Eva___60
MEDLEM

Skapa momsfri faktura

Hej, Jag ska fakturera ett försäkringsbolag en summa utan moms. Momsen ska sedan faktureras ett annat företag. Hur går jag till väga i båda fallen?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-04-27

9 SVAR 9
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

För att skapa en faktura utan moms lägger du som vanligt in artikelraden eller en text om du vill skriva själv vad du fakturerar. I kolumnen Momskod på samma rad lägger du 0. Då räknar programmet inte någon moms.
Eventuellt ska du också ändra försäljningskonto i kolumnen Konto.

Fakturan som bara är moms lägger du in på en artikelrad eller med en text. Du lägger momskod 0 även på denna raden och väljer ditt momskonto som försäljningskonto i kolumnen Konto.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Anna, i fallet med faktura som är bara moms, om jag gör som du skriver, jag får meddelande om misstag vid utskrivning av fakturajournal. Hur skulle jag göra för att moms ska räknas i momsrapport som utgående?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Eva,

Om vi säger att du ska fakturera moms på beloppet 1 000,- kan du göra så här.

Använd en artikel med momskod och skriv t ex "skadebelopp" 1 000,-.

Ta sedan en artikel utan momskod och skriv "avgår skadebelopp" - 1 000,-.

Då får du ett fakturerat momsbelopp på 250,- och en omsättning på 1 000,- och momsrapporten blir "glad" :).

//Tina

Tack Tina för input! 🙂

@Irina: Du kan göra antingen som Tina skriver eller som mitt förslag, jag får inga felmeddelanden vid journalutskriften.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Jag har gjort mina fakturor enligt ovan. Nu får jag avvikelse i momsrapporten. Behöver jag ändra försäljningskonton också?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Louise,

Var får du en avvikelse? Vilket/vilka försäljningskonton har du använt?

Tack för din fråga

/Victor

Jag har använt konto 3012 med momskod 05. 

Till försäkringsbolaget har jag ändrat alla artiklar till momskod 0 på fakturan.
Till företaget är det momsen och självrisken som ska faktureras och då har jag använt en artikel med momskod 1 och sedan en artikel utan momskod för att räkna bort skadebeloppet. Självrisken har jag lagt in utan momskod. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Även artikelraden som bara innehåller moms måste ha momskod 0 för att det ska bli rätt.

Tack för din fråga.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Hur bokför jag en transportskada?.


Jag ska ställa ut en faktura till ett transportbolag och får ej ta med moms (anses som reklamationsärende). Hur bokför jag detta?