Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pirrevirra
MEDLEM

Skapa om bokföringsåret

Hej! Jag har tagit sedan i november över bokföringen i företaget som har bokslut 31/8. Jag har lärt mig redovisning helt från grunden under hösten med vissa förkunskaper och kurser och satt mig in i de rutiner som min företrädare hade. Men ju mer jag lär mig och läser på, desto mer inser jag att vissa konton,
t.ex avräkningskonto för skatt och momsredovisning,har använts löpande felaktigt och jag får hela tiden dubbelkolla, räkna manuellt och ta hänsyn till diffar. Nu är jag trött på det och jag vill helt enkelt "göra om och göra rätt". Kan jag skapa ett nytt år igen och bokföra allt som det ska vara? Alla underlag och verifikationer finns ju kvar. Kan/får man göra så?

3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Så länge du har underlag till dina verifikationer ser jag inga hinder för att du gör om dem.

Är det fel flera år tillbaka kanske du också måste justera den ingående balansen.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Pirrevirra
MEDLEM

Hej!

Eftersom jag är en ivrig nybörjare har jag lite praktiska "dummie"-frågor 😉 och jag är fast besluten att fixa det här. Men jag vill vara helt säker på att det blir på ett korrekt sätt och enligt redovisningsprinciperna.

Mitt ordningssinne säger att jag vill börja om "från scratch" och skapa ett nytt år och utifrån verifikationerna göra om och göra rätt. Det gäller främst hur skatt och moms har bokats efter deklaration på 1960, 1640, 1650 och 2650 samt en redovisning av skatten från en direktpension. All moms och skatt är noga kontrollräknat och korrekt deklarerad och betald. Men jag har nu bromsat upp bokföringen lite eftersom kontona har använts fel och för att det inte ska bli mer komplikationer.

Men om jag skapar ett nytt år, hur gör jag då med fakturor och betalningar som har bokförts korrekt via journalföringen? Det är mänder vid det här laget...

Är det i så fall ett alteranativ att sätta sig och stryka verifikationerna för de berörda kontona och boka om dem? Eller göra ändringsverifikationer?

Vad är den praktiska skillnaden mellan strykning och en ändringsverifikation?

Tack och pust!
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Fakturor och betalningar har ingen koppling till bokföringsåren i programmet, så skulle du ta bort ett år så ligger fortfarande alla fakturor och betalningar kvar. Du kan inte skriva ut journaler på nytt, så du måste bokföra även dem på nytt.

Att stryka eller göra ändringsverifikationer är absolut ett alternativ för att slippa göra om alla andra verifikationer också.
Egentligen är det ingen skillnad bokföringsmässigt om du väljer att stryka eller vända.
Jag har förstått det som att det är en smaksak. Att om man inte gillar att ha strukna verifikationer i listan så använder man sig av ändringsverifikationer istället.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~