Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mikael51
UTFORSKARE

Val av valuta vid leverantörsbeställning

Jag håller på att göra en leverantörsbestälning till en leverantör som använder olika valutor beroende på om det är egentillverkade varor eller inköpta varor de säljer till oss. Varje beställning jag gör, gör jag i ena eller andra valutan men jag saknar ett sätt att i beställningsfliken ändra valuta valuta för en enskild beställningen. Jag antar att det inte är en bra lösning att byta valuta i leverantörsregistret fram och tillbaka?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-19

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Tack för ditt inlägg. 

Valutan på Beställning och Inkommande följesedel följer det som är inställt på leverantören och du kan inte justera detta direkt på dokumentet idag. Ska du skapa en beställning i annan valuta måste du ändra inställningen på leverantören om du inte vill ha två separata leverantörer i ditt register för vardera valuta. 

Det du behöver tänka på när du ändrar valutan fram och tillbaka på en leverantör är att kontrollera inställningen om du sedan avser att skapa en Inkommande följesedel i en viss valuta. Du behöver manuellt kontrollera att valutan på följesedeln blir densamma som beställningen som du plockar upp på följesedeln. Där görs ingen automatisk kontroll av programmet idag.  

På leverantörsfakturan behöver du givetvis också tänka på att kontrollera valutan men kan där ändra valuta på fliken 1 om det skulle behövas, utan att redigera inställningen på leverantören. 

Jag förstår att det hade underlättat om du kunde välja valuta per dokument helt, jag tar med mig det som ett förbättringsförslag till framtida versioner. 

Tack för svartet. Vill inte gärna ha två olika leverantörer på samma leverantör - men får kanske lösa det så.

Har "upptäck" ett litet problem till, det verkar inte fungera med olika valutor i Artiklar/Tjänste - Inköp med samma leverantör heller.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Mikael, nej det stämmer. Du registrerar inköpspriset på en artikel i angiven valuta för leverantören. Byter du valuta på leverantören räknas inte priserna om automatiskt. Vill du spara priset på leverantörens artiklar blir det då mest korrekt att skapa en leverantör per valuta. Alternativet är att inte arbeta med priser för leverantörens artiklar och ange priset manuellt på beställningen.