Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Aktiefondsförändring - Visma Skatt

Hur registrera jag Aktiefond som fusion ut och sedan fusion in med nytt namn i Visma Skatts Aktihanterare? Tacksam för hjälp. Karl-Erik
12 SVAR 12

Re: Aktiefondsförändring - Visma Skatt

Hej Karl-Erik! 

Exakt hur är ditt scenario? Vilken fond handlar det om? 
NY MEDLEM

Jag har haft en fond i SHB, Sverige /Världen som den 8/5 gjordes en fusion ut och andelarna nollades och erhållet belopp sattes in på mitt fondkonto, marknadsvärdet nollades. Därefter gjordes samma dag en fusion in på en annan fond som heter Global Tema där andelarna minskade och priset per andel ökade, summa marknadsvärde respektive fondvärde är för båda fonderna detsamma. Min fråga är hur detta byte skall registreras i skatteprogrammet? Skall jag nolla ut det till omkostnadsbeloppet och registrera den nya fonden med samma omkostnadsbelopp?
Jag har ytterligare en fråga. Jag har varit medlem i 2 aktieklubbar som jag skött. Nu är det så eftersom min dotter flyttade till USA och det då förhindrade oss att genomföra några affärer pga av att personer inte får hålla på med aktieaffärer här enl SHB . Det är så att jag tar över hennes del till mig för kursen transaktionsdagen till min depå samt bara vill göra en överföring till mig av min egen andel med kvarvarande anskaffningspris. Hur registrerar jag detta? Det finns ingen händelse som heter överföring. Hur gör jag?
Tacksam för svar
Karl-Erik Skog

e-mail mr.forest@comhem.se

Angående fonden så kan du välja händelsen som utnyttjad om ingen vinst/förlust ska beräknas på den avslutade fonden. Sedan kan du registrera köp på den nya fonden.

Hur är det på den andra frågan när det kommer till hur det ska hanteras skattemässigt? Ska det till exempel registreras som en anskaffning på transaktionsdagen? I så fall kan du lägga det som ett köp.
NY MEDLEM

Tack för svaret.
Jag tyder svaret så att min dotters aktier registrerar jag som försäljning från klubb A med dagens avslutningskurs och registrerar dem i klubb B som köp med avslutningskursen som ingångsvärde.
När det gäller mina egna aktier i klubb A, skall jag sälja dem till klubb B med de kvarvarande anskaffningsvärden dvs klubb B köper dem vilket borde innebära att ingen vibst eller förlust behöver beräknas. Eller finns det något annat alternativ?
Karl-Erik

Istället för att lägga Sälj på A så kan du lägga den som Utnyttjad. Då görs ingen beräkning av vinst eller förlust på A. På B får du lägga Köp. 
NY MEDLEM

Tack för snabbt svar.
Accepterar skatteverket detta?
Karl-Erik

Jag har inte hört att detta skulle vara fel.  
NY MEDLEM

Tack för för en bra hjälp.
God Jul och Gott Nytt År
Karl-Erik

Tack själv! Ha en riktigt god jul och ett gott nytt år!