Jag har haft en fond i SHB, Sverige /Världen som den 8/5 gjordes en fusion ut och andelarna nollades och erhållet belopp sattes in på mitt fondkonto, marknadsvärdet nollades. Därefter gjordes samma dag en fusion in på en annan fond som heter Global Tema där andelarna minskade och priset per andel ökade, summa marknadsvärde respektive fondvärde är för båda fonderna detsamma. Min fråga är hur detta byte skall registreras i skatteprogrammet? Skall jag nolla ut det till omkostnadsbeloppet och registrera den nya fonden med samma omkostnadsbelopp?
Jag har ytterligare en fråga. Jag har varit medlem i 2 aktieklubbar som jag skött. Nu är det så eftersom min dotter flyttade till USA och det då förhindrade oss att genomföra några affärer pga av att personer inte får hålla på med aktieaffärer här enl SHB . Det är så att jag tar över hennes del till mig för kursen transaktionsdagen till min depå samt bara vill göra en överföring till mig av min egen andel med kvarvarande anskaffningspris. Hur registrerar jag detta? Det finns ingen händelse som heter överföring. Hur gör jag?
Tacksam för svar
Karl-Erik Skog
mr.forest@comhem.se