Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ellge_
MEDLEM

Attest i eEkonomi

Har en kund som bytt från Administration till e-ekonomi. Jag sköter även registrering och betalning av leverantörsfakturor åt kunden. I Administration kunde jag registrera vem på företaget som attesterat viss faktura. Hittar inte detta i e-ekonomi, var finns det?

22 SVAR 22
AnnicaL
CHAMPION

Du ställer in det under Inställningar/Behörigheter enligt hjälptexten. Du måste också markera att företaget ska använda attestfunktion, även det i Inställningar.

 

 

Innebär inte det att attestanten måste logga in och attestera i programmet? Jag får attesten direkt på fakturan och vill bara ha en notering i programmet om vem som attesterat vilken faktura.

Jo, det tror jag. I ditt fall har jag ingen lösning tyvärr - kanske nån annan? 

Nån som vet om det går att konvertera tillbaka till Administration?

Nej men en annan idé - om du lägger upp attestanterna som resultatenheter och tvingar konto 2440 att kräva  RE kan du följa det du vill! Eller projekt om du föredrar den dimensionen.

 

 

Hej @Ellge_ 

Du kan precis som nämnt ovan ställa in inställningar för attest av leverantörsfakturor, de som attesterar behöver inte vara inloggad via datorn utan kan även attestera via vår app till Visma eEkonomi. Vill du följa vem som attesterat är @AnnicaL s förslag lysande. 

Är det av denna anledning du skulle vilja konvertera tillbaka eller har du andra funktioner du funderar på? 
Återkom gärna så hjälper vi dig vidare! 

/My 

Nja, inte enbart, det är mycket som fungerar uselt jämfört med gamla Administration. Men de får gå så länge, alla andra kunder har andra lösningar, så jag får stå ut med en.

(Försökte ställa en fråga i går men det gick inte att starta en konversation, vad beror det på?)

Hej!

Jag har hållit på med attest i digital hantering i e-ekonomi som fungerar utmärkt.

 

Man måste verkligen tänka igenom hela flödet av leverantörer och  vem som godkänner betalningen i internetbanken mm. Inget man gör på en dag ...

 

Jag har delat upp flödet så här.

 

1. Inkommande e-faktura/e-postfaktura för attesteras av redovisningskonsult -ej projektredovisning.

2. Kunden slutattesterar och bokför in leverantören

3. Betalfilen kommer upp automatisk som betalningsförslag kan ändra betaldag om det är likviditetssvårighet.

4. Kunden kan skicka filen direkt från e-ekonomi till banken om man har bankkoppling till rätt bank.

5. Kunden godkänner betalningen i internetbanken eller direkt i ekonomi beroende vilken bankkoppling

 

Systemet är riktigt bra här när det gäller betalningsflödet med bankkoppling hämtar varje 10 minut filer

som skickas in direkt till banken. Återkoppling av filer sker tyvärr kl 06.00 på morgonen borde vara lika hämtar minst 4 ggr/dag.

 

På detta sätt kan man styra och se kassa/bank i realtid och man kan styra kassaflödet i realtid, en stor fördel under corna krisen där du och kund kan dela upp hanteringen av betalfiler som ska skickas eller ej.

 

Ser alla skatter som förfaller som moms , (arbetsgivaravgifter personalskatter beräknade på sista lönekörning) man får en preliminär likviditetsprognos i som man kan se om man flyttar eller delbetalar en eller flera leverantörer eller söker anstånd med skatten i rätt tid i corna tider.

 

Ett super bra program i Corna tider om man har allt digitalt och bankkoppling kopplad.

Dela upp hantering med kunden ett vinnande system i Kris tider./Sören

 

 

 

 

Tak för alla svar, MEN det enda som funkar i det berörda företaget är attest på fakturorna. Därför vill jag kunna se vem som attesterat viss faktura (fungerar utmärkt i Administrationsprogrammen)

Ekonomikontoret On-line
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Du ser det under varje leverantör.

Leverantörer

Klicka på leverantören i reskontran- då öppnas vem som har attesterat- bokfört- skickat betalning för varje leverantör.

Om du får leverantörerna via e-post eller autoinvoice så visas även detta.

 

Kundfordringar

Samma gäller för kundfordringar - då öppnas när och vem som har skickat fakturan som e-postfaktura- e-faktura - eller utskriven som pdf- även ej laverade e-postfakturor "markeras "då som ej levrade i systemet Systemet känner av ej levererade  e-post fakturor om e-postadressen ej är korrekt mm.

 

Ett mycket bra system när det gäller dokumentation vem gör vad - under behandlingshistoriken.

"Du ser det under varje leverantör.

Leverantörer

Klicka på leverantören i reskontran- då öppnas vem som har attesterat- bokfört- skickat betalning för varje leverantör."

 

Nej det gör det inte, i alla fall inte i min kunds program (jag kanske har någon felinställning, men när jag registrerar leverantörsfakturor så finns det inte någonstans att ange vem som attesterat fakturan, så hur det skulle kunna synas då, förstår jag inte)

Under Inställningar/Företagsinställningar/Bokföringsuppgifter kan du bocka i Använd attest av leverantörsfakturor.

 

Om jag gör det så måste attestanten logga in för att attestera, om du läst tidigare inlägg så är det inte möjligt i detta fall, kunden vill ENDAST attestera på fakturan och jag notera i programmet vem som attesterat (på samma sätt som vi alltid gjort i Visma Administration)

Det stämmer, ska du använda attestfunktionen i Visma eEkonomi så sker själva attesten utav attestanten i programmet. Du aktiverar Attest av leverantörsfaktura under Inställningar - Företagsinställningar och fliken Bokföringsuppgifter som angivet ovan. Detta används främst för att leverantörsfakturan under Inköp ska granskas av en annan användare i programmet innan den bokförs. När användaren har attesterat kan du på leverantörsfakturan se vem som skickat fakturan för attest samt vem som genomfört attesten och bokfört leverantörsfakturan. Det ser du om du går till Inköp - Leverantörsfakturor - klickar på fakturan och Öppna när du aktiverat funktionen. 
Det fungerar som sagt också att attestera via appen till eEkonomi, där du använder samma inloggningsuppgifter när du loggar in som till eEkonomi på webbläsaren. 

Så fungerar attest av leverantörsfakturor i Visma eEkonomi idag, jag hoppas ni kan hitta en lösning i programmet som passar dig och din kund. 
/My 

i eEkonomi ser du ju bilden av fakturan om du har kopplat den. Då ser du ju direkt vem som attesterat på just den fakturan. Det fungerar ju iofs inte om du behöver ta ut rapporter över attesterade fakturor men informationen finns ju på samma skärmbild som konteringarna via den kopplade bilden. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tolkar det som att din kund attesterar genom att skriva på fakturan, räcker det inte att det då syns på fakturabilden i programmet? Eller fotar/scannar ni inte underlagen?

Nej vi skannar inte, det blir lite mycket att skanna 1000 levfakturor per år

Men varför hanterar Du allt manuellt du spar in 75-80% av din tid till göra något annat istället för att manuellt registrera leverantörer. Jag har hållit på i 30 år och vi har senaste 10 åren gått över till digital hantering tolkning på all hantering i e-ekonomi.

Systemet är byggt för det.

Man spar enormt med tid om allt går med automatik...

Dags att tänka till om manuell hantering av leverantörer ger företaget ett mervärde?

För mer avancerad hantering av inköp / beställning automatisk beställning mm.

Då räcker inte e-ekonomi till som det är i dag. Men du kan koppla till massor med lagersystem om du jobbar med lager och webbshop mm.  

Kunden får fakturor i brevlådan, kontrollerar och attesterar, Lämnar fakturor till mej som registrerar.

Eftersom jag har "pennskanner" går registreringen väldigt fort, förstår inte riktigt hur det skulle kunna automatiseras (skannas kanske, men det tar betydligt mer tid än idag)

1. Leverantören kommer in direkt i e-ekonomi - e-faktura ej papper.

2. Du registrerar in för konterar fakturan ofta behövs ej detta systemet känner av hur tidigare leverantörer     har konterat och skickar fakturan för attest

3. Kunden attesterar med appen eller i e-ekonomi. notiser skickas både i app och e-ekonomi

4. Du skickar betal filen eller kunden från e-ekonomi direkt till banken. Fördel om kunden sköter detta.

5. Återrapportering att den är betald sker automatisk  - bankkoppling.

6. Du använder funktionen kassa/bank för all hantering som gäller automatiken.

 

Du har spara in 75% av din tid.

Du slipper skanna ocr.nr med pennan allt är tolkat och klart.

Du ställer om till fastpris på denna tjänst- då tjänar du pengar i stället.

I annat fall minskar dina intäkter med 75% om du timdebiterar