Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lindabjo
UTFORSKARE

Avstämningsdifferens

Jag har precis börjat använda Visma Skatt & Bokslut Pro, och är nu på Årsavslut och Balansavstämning. Jag får en avstämningsdifferens på 7611 kr på konto 2510 som jag inte kan förstå vad det är.

Utgående balans på konto 2510 stämmer med föregående års skatteskuld, årets skatteskuld, särskild löneskatt på pensionskostnader förra året samt detta året, minskat med vad jag har betalat in i F-skatt under året.

Är det någon som har något tips om vad jag kan göra för att hitta vad differensen är för något?

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Oftast är det bilagorna som ger en differens och i ditt fall bilagan Sammanställning årets skatteskuld/fordran. Jag ser också att du har haft ett ärende hos oss under dagen och att du nu fått hjälp via mejl av vår support på hur detta kan lösas, du är varmt välkommen att höra av dig där igen om det skulle kännas oklart. 

Ha det gott! 🙂 
/My 

Nu har jag fått hjälp av supporten, och avstämningsdifferensen berodde på att jag har brutet räkenskapsår från oktober-september. Dock räknas ändå min preliminärskatt från februari-januari, och det går inte att lägga in i programmet. Därför fick jag gå in på bilagan "Debiterad preliminärskatt" och nolla okt 19-jan 20 för att få det att stämma i "Sammanställning årets skatteskuld/fordran".

Inte heller under "Skatt att betala/återfå" på sammanställningen blir det riktigt med summan för inbetald preliminärskatt, så där fick jag fylla extra inbetalningar för nov 20-jan 21.

Detta kanske kan vara ett tips, ifall det är fler som har brutet räkenskapsår okt-sept.

Jag hoppas att programmet snart kan hantera detta!