Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Gåva av aktier fåmansbolag

Skall upprätta en K10-blankett för kunder där innehavet av aktierna i ett fåmanbolag har överlåtits från förälder till barn genom gåva. Utdelning har skett under året och gåvan av aktierna har skett efter utdelningen. Bolaget tillämpar förenklingsregeln, det har inte betalats ut några löner i bolaget. Enligt Skatteverkets information skall överlåtaren vid punkt 1.10 fylla i det sparade utdelningsutrymmet som övergår på mottagaren. Mottagaren skall vid punkt 1.9 fylla i det övertagna sparade utdelningsutrymmet.

Jag har i kalkylen för mottagaren fyllt i datumet för gåvan dvs 2015 (utdelning har ju skett före gåvan så vad jag förstår skall det korrekta datumet fyllas i). Under sparat/sparas har jag fyllt i det övertagna beloppet under Efter årets utdelning/Övrig justering efter årets utdelning. När jag sedan för över beloppen till deklarationen får jag in beloppet under punkten 2.12. Beloppet skall ju in vid punkten 1.9 och sedan summeras ner i punkten 1.11. Hur ska jag göra för att få in beloppen vid rätt punkt?

  • Skatt
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Hur har du gjort när du skapade din kalkyl?

Om du går in i kalkylen och klickar på företagsnamnet så kommer du in i vyn för Företagets grunduppgifter där skall du kunna klicka i en ruta som heter " Årets Gränsbelopp får inte beräknas enligt förenklingsregeln" är denna ruta ibockad när man för över kalkylen kommer inget att skrivas ut i ruta 1.11 och 1.9 Förenklingsregeln på K10 utan samtliga belopp hamnar på blanketten Huvudregeln på K10.

Detta kan du dubelkontrollera genom att gå till K10 blanketten och öppna upp den, upp till vänster i det gröna fältet upp till i blanketten kommer det stå med röd text: Huvudregeln (K10 sid 2) används.
För att få in beloppen i A1 Utdelning alternativ 1 Förenklingsregeln, kan du gå till kalkylen och bocka ur rutan " Årets Gränsbelopp får inte beräknas enligt förenklingsregeln" och sedan skicka över kalkylen till deklarationen igen då bör du i K10 blanketten nu se att det står upp till i det gröna fältet Förenklingsregeln (K10 sid 1) används.

Om du inte vill använda dig av kalkylen kan du på K10 blanketten bocka ur rutan " Årets gränsbelopp får inte beräknas enligt förenklingsregeln (Schablon) " 
och komplettera med uppgifterna som eventuellt saknas.
 

/Carl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ingen av rutorna är ibockade, varken i kalkylen eller i K10-blanketten.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna,

För att programmet ska placera någonting i 1.9, måste du ha haft aktierna vid årets ingång, alltså 2014-12-31 i detta fallet. Andra alternativet att få in belopp där är att låsa upp blanketten och ange beloppet manuellt. När det gäller gåva och att du har fått gåvan efter utdelningen, finns inget fullt stöd i programmet, utan det som gäller är ovan och nedan,

"Om en gåva tagits emot efter det att årets utdelning i bolaget ägt rum har givaren fått beräkna årets gränsbelopp. I så fall ska det verkliga datumet för gåvan anges på sidan Aktieinnehav i programmet. I den mån det i ett sådant fall finns ett sparat gränsbelopp som hör till de bortgivna aktierna får mottagaren av gåvan även överta det sparade beloppen. Uppgift om det sparade gränsbelopp som hör till aktierna ska i så fall lämnas på sidan Sparat/sparas i programmet på raden Övrig justering efter årets utdelning.

Samma hantering sker även vid arv av aktier som mottagits efter att årets utdelning i bolaget ägt rum."

Tack för din fråga.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har ju fyllt i det verkliga datumet för gåvan och fyllt i det sparade gränsbeloppet som hör till aktierna i rutan Övrig justering efter årets utdelning enligt ovanstående instruktion, men då måste jag alltså låsa upp blanketten och fylla i beloppet manuellt för att få in beloppet på rätt ställe i deklarationen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna, det stämmer. 

Tack för din fråga.

/Victor