Skall upprätta en K10-blankett för kunder där innehavet av aktierna i ett fåmanbolag har överlåtits från förälder till barn genom gåva. Utdelning har skett under året och gåvan av aktierna har skett efter utdelningen. Bolaget tillämpar förenklingsregeln, det har inte betalats ut några löner i bolaget. Enligt Skatteverkets information skall överlåtaren vid punkt 1.10 fylla i det sparade utdelningsutrymmet som övergår på mottagaren. Mottagaren skall vid punkt 1.9 fylla i det övertagna sparade utdelningsutrymmet.
Jag har i kalkylen för mottagaren fyllt i datumet för gåvan dvs 2015 (utdelning har ju skett före gåvan så vad jag förstår skall det korrekta datumet fyllas i). Under sparat/sparas har jag fyllt i det övertagna beloppet under Efter årets utdelning/Övrig justering efter årets utdelning. När jag sedan för över beloppen till deklarationen får jag in beloppet under punkten 2.12. Beloppet skall ju in vid punkten 1.9 och sedan summeras ner i punkten 1.11. Hur ska jag göra för att få in beloppen vid rätt punkt?
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.