Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elisabet Halin
UTFORSKARE

Siffra i skatteberäkningen?

Vilken siffra ska man använda i skatteberäkningen Kvarskatt/överskott?

 

Man fyller i siffran inbetalt belopp i bilagan Debiterad preliminärskatt för varje månad, även för januari året efter, 2024 i det här fallet.

 

Dessa belopp summeras då  på två rader: 

 

Avgår inbetald prel skatt för beskattningsåret

 

Den siffran ska förstås stämma överens med bokföringen på konto 2012 i enskild firma och 1630 i ett AB.

 

Avgår inbetald prel skatt för hela beskattningsåret, summan på raden ovan + inbetalningen i januari.

 

Vilken siffra ska man använda i skatteberäkningen Kvarskatt/överskott?

 

När det gäller AB verkar siffran för hela beskattningsåret komma upp automatiskt?

 

När det gäller enskild firma får man ju fylla i själv.

 

Vilken av dessa siffror ska man använda.

 

Som alltid tacksam för svar!

Elisabet

 

 

 

 

9 SVAR 9
AnnicaL
CHAMPION

För att räkna ut ev kvarskatt ska du alltid använda hela årets F-skatt. 

OK Så det betyder att om en enskild firma har betalat en summa i januari också ska den räknas med när jag räknar ut skatten. Precis som det är gjort på ABt?

 

Elisabet

Just det. 

Perfek! Tack! 😍👍

 

Elisabet Halin
UTFORSKARE

Jag tar upp tråden igen då jag känner att detta inte är helt klart.

 

Om man fyller i siffror för januari 2023-december 2023 i bilagan (det som man har betalat in och bokfört) får man en siffra. Inbetald preliminärskatt för beskattningsåret. 

 

Fyller man sedan i siffran för januari 2024 läggs den till summan ovan (??) och man får Inbetald preliminärskatt för hela beskattningsåret? Den siffran som man ska ange när man räknar ut kvarskatten (se ovan). ?

 

Detta är ju inget belopp som finns i bokföringen (summan för januari 2024 är ju inte med i 2023 års bokföring , eftersom den betalas först i januari). OCH lägger man till den summan till summan på raden ovan får man ju en högre och felaktig siffra för inbetald prel skatt för hela beskattningsåret, eftersom den inkluderar både januari 2023 och januari 2024. Det rätta beloppet för Inbetald preliminärskatt för hela beskattningsåret som man ska använda för att räkna ut kvarskatten är ju februari 2023-januari 2024?

 

Och hur hanterar man då inbetalningen i januari 2024 nästa år?

 

Är det någon skillnad i hanteringen av enskild firma och AB?

 

Någon som kan förklara?

 

Elisabet

Det du ska fylla i är ju 2023 års preliminärskatt och den börjar som du själv skriver betalas först i februari 2023 och löper fram tom januari 2024. Så det är dessa 12 månaders belopp du ska använda vid beräkningen av ev överskjutande skatt eller kvarskatt för året. Man hanterar detta likadant i AB och EF OM man väljer att bokföra skattebetalningarna i EF vilket inte är nödvändigt. 

Ja, men hur blir det då nästa år med januari betalningen? Fyller jag i den och beloppet för januari 2025 så blir det väl ett för högt belopp nästa år? Eller?

 

Elisabet

Varje års beräkning är separat - dragningen bokförs kredit skattekontot 1630 och betald F-skatt 2518 eller annat konto debiteras. Vid bokslutet för man om rätt belopp från prelskattekontot till skattefordran eller skatteskuld och får därmed fram den totala fordran eller skuld som återstår, varav en del betalas första månaden av det nya året. Att du använder en (vid bokslutsdagen) ännu obetald månads F-skatt för att kontrollera den totala kvarskatten har ju inte med bokföringen att göra, det är bara för att veta hur mycket som återstår att betala för året.

Ja, det förstår jag. Men frågan är hur bilagan fungerar. I ett AB t ex kommer ju beloppet (inklusive januaris inbetalning som inte är bokförd ännu) upp automatiskt i skatteberäkningen. Vad händer då nästa år, om jag fyller i det beloppet i den bilagan? Och sedan lägger till beloppet för januari 2025. Blir inte summan fel då?