Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skatteplanering - val av pensioneringstidpunkt

Jag blir 65 i februari 2013 och har tänkt ta ut min pension då. Jag har en konsultfirma med ett resultat på ca 1 miljon 2012. Nästa år blir resultatet ca 50 000 kr + penion 250 000 kr.Jag kan och har tänkt sänka den skattepliktiga inkomsten för 2012 till 440 000 kr med hjälp av räntefördelning, periodiseringsfond och expansionsionsfondsavsättning. Min fråga: Har jag något att vinna på att begära pension från december 2012?
  • Skatt
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej
Pensionär räknas den som vid ingången av året fyllt 65 år. Det har du gjort först 1 januari 2014, så innan dess är du inte pensionär.

Nu vet jag inte om möjligheten fortfarande står till buds att ta pension fr o m december 2012, men om det gör det, så skulle jag säga att denna varianten ur skattemässigt perspektiv är den bästa. Om du då gör så stora avsättningar som möjligt vid taxeringen 2013, och tar hel ålderpension under hela 2013, så kommer du enligt lagen om socialavgifter 3 kapitlet 16§ bara att betala ålderpensionsavgift (10,21%) på överskottet av din näringsverksamhet. Det innebär att de överskott som någon gång kommer fram skattemässigt fr o m 2013, kommer att belastas med lägre sociala avgifter än annars. Om du istället skullle redovisa hela överskottet 2012, kommer det att bli fulla egenavgifter.

Med vänlig hälsning

Skattehuset i Göteborg AB
Jan-Åke Jernhem