Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Klingzell
MEDLEM

Visma Advisor - hur får man ut information i excel?

Jag upplever att på flera ställen i Advisor hade det varit önskvärt att kunan ta ut informationen i excel. Exempelvis i Fakturaunderlag/historik för att kunna jämföra att samma fakturor finns överförda till det affärssystem som vi använder.

Det borde finnas möjlighet att föra över all rådata till excel i bearbetningsbart format.

 

10 SVAR 10
Jenna Glensby
CONTENT PRODUCER

Hej!

 

Tack för din fråga och välkommen som ny forummedlem! De olika rapporterna som finns i Visma Advisor går att skriva ut till Excel. När det gäller fakturaunderlagen går det endast att ta ut dem i pdf-format. Vi tar till oss av ditt önskemål! 
Kika gärna i Skriven hjälp för att se hur du tar ut rapporterna till Excel, https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-advisor/content/online-help/create-report.htm

Önskar dig en fin eftermiddag!
Med vänlig hälsning, 
Jenna 

Klingzell
MEDLEM

Tyvärr finns inte rapportering Faktureringsunderlag Historik med där. Jag behöver stämma av mellan Visma Advisor och Fortnox som är vårt affärssystem. Min tanke var att ta ut ett histork i excel och samköra med Fortnox fakturor för att säkra att allt finns med. 

går det att få ut den rapporten i pdf åtminstone så att man kan omvandla till excel?

Hej!

Okej. Som jag tolkar dig hade du velat ha en sammanställning av fakturaunderlagen (historik) som sedan gick att få ut i i pdf, helst i Excel. Och precis som du skriver så finns inte en möjligheten idag utan det som går att göra är att ta ut varje fakturaunderlag för sig, till pdf. Alltså inte som en sammanställning. Ett bra önskemål som vi tar med oss! 

Ha en fin måndag!
Med vänlig hälsning, 
Jenna 

Klingzell
MEDLEM

Då till 10 000 kronors frågan. Hur stämmer jag av försystemet Advisor fakturering mot Fortnox? Fi Det här är en angelägen fråga då våra revisorer också vill se att allt stämmer mellan de olika systemen.

Att det inte går att få ut historik på något sätt ur Advisor är inget bra svar att ge.

Generellt borde allt kunna plockas ut i excel för bearbetning. Saknar mycket av uppföljning från ett verksamhetsperspektiv som vi i dag sitter och bygger vid sidan av. 

Stämmer in i kritiken och har samma önskemål och tycker att allt borde gå att få ut till Excel. Saknar en hel del för att följa upp verksamheten.

Ett tips vad gäller historiken är att du filtrerar fram perioden (här september 2024) genom att i kol Godkänd datum väljer Efter eller lika med 2024-09-01 och i Överförd datum väljer Före eller lika med 2024-09-30. Förutsätter att fakturaunderlaget är godkänt och överfört i samma period. Därefter klickar Visa alla rader i nedre delen av fönstret. Du får då en summering i nedre delen som du kan stämma av mot Fortnox. Vill du få över det till Excel kan du använda Ctrl+A (markera allt) Ctrl+C (kopiera) gå över till Excel och använda Ctrl+V (klistra in). Du behöver fixa till lite (bla ta bort tusentalsavgränsaren med Sök och ersätt) för att få det användbart. 

Tobias Karlsson
APPLICATION SPECIALIST

Hej!

 

Själva historiken i Advisor kan man få ut men bara en i taget och till pdf-format så det hjälper inte så mycket i detta fallet. Det jag tänker är om man skulle kunna stämma av beloppen via exempelvis rapporten täckningsgrad. Denna rapporten visar fakturerat belopp och man kan då ev. jämföra detta med beloppen på fakturorna i fortnox.

 

Detta beror så klart lite på hur det är uppställt i fortnox. När man använder eEkonomi så är uppdragen i Advisor kopplade till artiklar i eEkonomi. Då kan man ta ut rapporten täckningsgrad på exempelvis en månad med uppställning per kund och uppdrag och kan då jämföra beloppen på uppdrag jämfört med artikel. Denna går också att ta ut till excel där man kan ställa upp det som man vill.

 

Nu vet jag inte om ni har samma uppdrag som artiklar i fortnox. I så fall tänker jag att man kan göra samma sak mellan dessa två system eventuellt. Det är nog det närmsta jag kan komma på i alla fall som man skulle kunna jämföra belopp på fakturor jämfört med belopp på fakturerat belopp i Advisor.

 

/Tobias

Klingzell
MEDLEM

Faktureringen kan ju gå över flera perioder i Advisor så att hitta rätt i Fortnox är kanske inte helt enkelt, dvs Täckningsgraden i en period stämmer med all sannolikhet inte med det som är fakturerat

Tobias Karlsson
APPLICATION SPECIALIST

Hej!

 

Jag förstår! Det var nog det enda sättet jag kan komma på att man skulle kunna jämföra. Det finns inga planer på att man ska kunna få ut historiken i excel. Det är rapporterna som man kan få till excel så kan man inte använda sig av dessa så blir det svårt att hitta något bra sätt att jämföra detta.

 

/Tobias

I likhet med Klingzell så saknar jag att kunna exportera till Excel (dessutom så blir utskrifter till Excel, där det finns möjlighet, i ett format där det krävs diverse handpåläggning innan det går att filtrera och sortera). Advisor som verktyg för att följa upp verksamhet har en del brister och eftersom det inte heller inte går att exportera rådatan till Excel så tycker jag det är oförståeligt att ni då inte ser till att det finns fler rapporter där det går att exporter till Excel. T ex faktureringshistorik, Upparbetat ej fakturerat (vid en viss tidpunkt), Upparbetat under en period i kr mfl.  Har nu haft Advisor i ett år och det har inte hänt något på rapportsidan, vad jag har upptäckt, så det verkar inte finnas mycket till planer där heller.  Att kunna stämma av att man har överensstämmelse mellan Advisor och sitt ekonomisystem är ganska grundläggande.  Speciellt som det i Advisor är lätt att av misstag föra över fakturaunderlaget till historiken vilket medför att då följer inte fakturaunderlaget med i exporten till Visma Administration. Så en rapport över fakturerat belopp per kund bör ni kunna ta fram.  Rapportdelen är för övrigt riktigt fattig. 

Hej!

 

Om man vill filtrera och sortera i excel så brukar det bästa vara att ta ut en excelfil som är oformaterad. Den ursprungliga excelfilen vi hade var redan bearbetad så därav la vi till en oformaterad fil där det ska vara enklare att redigera för egen del. Jag vet inte om du även har testat med den och att den är lika svårarbetad?

 

Det stämmer att vi inte har arbetat med rapporter det senaste året eftersom annat har prioriterats utifrån kundönskemål och andra förbättringar så ska gynna så många som möjligt. Sedan kan jag förstå att man vill ha fler rapporter och det finns önskemål kring fler rapporter i vår roadmap.

 

En rapport över fakturerat belopp per kund tänker jag att man skulle kunna använda täckningsgrad till om man är ute efter en kolumn som visar fakturerat belopp över en viss period. Sedan specar denna inte per faktura men man kan ju sätta nivåer så att nivå 1 är kund, nivå 2 är uppdrag alt. aktivitet om man vill se vilka uppdrag eller aktiviteter som står för totalt fakturerat. Nu vet jag inte om du redan har testat denna rapport och att den inte fungerar på sättet du tänker?

 

När det gäller export av fakturaunderlag till Administration så behöver man alltid bara godkänna fakturorna och sedan lämna Advisor där. Man ska inte klicka på någon överför knapp utan sedan ska man använda "Invoice basis", det lokala systemet för att skapa xml-filen och då flyttas dessa fakturor rätt automatiskt.

 

/Tobias