Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ägarlån och kompensation för lånekostnader

En fråga angående lån mellan aktieägare (AÄ) och AB. AB vill investera i vindkraftverk. Detta kostar x-antalmiljoner. Företaget har en del av pengarna, men 1 miljon saknas. De kan inte fålån från bank för mindre än 12-15% ränta. Så ägaren beslutar att ta ett privat lånpå 1 miljon kr på det sättet. Han lyckas få ett lån där räntan är 3%. En klarvinst för företaget alltså.

 
 

Han sätter in 1 miljon till företagets bank och AB köpervindkraftverket.

 
 

Aktieägaren amorterar på lånet samt räntan på lånet,privat. Visst har väl denne rätt att bli kompenserad för alla lånekostnader somdenne har i samband med lånet?

 
 

Låt oss säga att amorteringen är 10.000 kr/mån till bank+ 2500 kr/mån i ränta = totalt 12.500 kr/mån. Kan aktieägaren föra över densumman till sig själv innan han betalar in till banken på lånet utan atträntekostnaden räknas som ränteutdelning för AÄ?

 
 

Jag tänker att AB lånar från AÄ lånet + räntekostnadenför lånet. Den ränta som AB betalar till honom är ju ingen

vinst

förhonom, utan en rak kompensation för lånekostnaden. Hela summan går direkt in tillbanken för amortering/ränta.

 
 
 

Det känns orimligt att en långivare ska gå i förlust när man lånar ut. För mig är ovanstående självklart, men då jag hört motsatt argument från kollega måste jag ställa frågan.

 
 
 

Tacksam för svar.

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad bygger de motsägande argumenten på?
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Att räntan som tas ut då skulle räknas som ränteutdelning på det inlånade kapitalet. Och att man bara kan ta ut statslåneräntan och 1% utöver det. Men det här är ju inte ett ränteuttag för ägaren. Det han tar ut för att täcka räntekostnaden är ju inget som han själv behåller, det är inte pengar som han själv kan använda någon gång utan går direkt till att täcka lånet och lånekostnaden (dvs räntan). Så tänker jag.
fjelle
UTFORSKARE

han kan ta en högre ränta max statslåneräntan plus en procentenhet  då han tar en viss risk  sen får han väl kvitta räntorna mot varandra men specificera räntan och redovisa det till skattemyndigheten en ränta på 3 % säger de nog inget om möjligtvis att den är låg, räntan som är över det han betalar 3% betalas med 30% skatt 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vill bara notera här att jag har fått svar från SRF konsulternas jurister och svaret lyder:

Hej!

Om han lånar in pengar till sitt bolag har han rätt att ta ut ränta för det. Jag vill påstå att han dessutom kan ta ut lite högre ränta än vad han betalar till banken, eftersom han tar en finansiell risk.

Visst kan han ta ut vad som krävs för att betala amortering och ränta till banken. Han har ju en fordran på en miljon och dessa pengar kan han ta ut när som helst.