Hej,
Jag lade en order från Amazon då ingen annan leverantör hade produkten, och fick sedan en faktura som krävde en del tankeverksamhet.
Amazon har förmedlat köpet, säljaren är ett sydkoreanskt företag, som har ett svenskt organisationsnummer men inte är momsregistrerad. Valutan är svenska kronor, men någon moms har inte debiterats.
Med tanke på organisationsnumret så är det tekniskt sett ett köp inom EU, men inte från annat EU land. Därför tänker jag att omvänd skatteskyldighet inte går att använda. Men om det är ett svenskt bolag så ska moms debiteras vid köptillfället.
Hur löser man detta?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Om företaget inte är momsregistrerat och det inte framgår någon moms på fakturan/kvittot så får man inte redovisa någon moms så du bokför inköpet (Hela summan du betalt) på konto 4000 som ett vanligt svenkskt inköp men drar inte av någon moms.
/Joachim
Hej,
Tack för svar.
Att jag inte kan redovisa moms på summan förstår jag, men det som är oklart om är jag ska redovisa omvänd skattskyldighet som med EU-inköp eller om jag helt enkelt bara redovisar utan någon moms alls.
Hej
Det har att göra med om det står med något momsregistreringsnummer på underlaget eller ej samt om det är ett svenskt momsregistreringsnummer eller ett utländskt?
Står det inget momsregistreringsnummer/VAT number alls så skall det bokföras helt utan moms.
/Joachim
Hej,
Efter att ha kollat en gång till på fakturan ser jag att det står ett svenskt momsnummer på fakturan, men moms är inte lagt på fakturan. Företaget är momsregistrerat. Min åsikt är att de borde ha debiterat inklusive moms om de nu har svenskt momsnummer.
Jag vill bara vara säker på att det blir rätt på min del så att inte jag får några problem framöver.
Hej
Jag kan hålla med dig i pincip men det kan beror på vartifrån varorna skickades också (Droppshipping t ex) då beror det på hur avtalet mellan Amazon Sverige och avsändaren ser ut. Det är en fråga du får ta upp med Amazon skulle jag rekommendera.
Du får dock inte dra av någon moms nu då det inte framgår någon moms på underlaget. Så bokför det som ett varuinköp utan moms så länge, Kontakta Amazon och se om du kan få detta utrett och sedan kan du eventuellt justera detta.
/Joachim
Tack, då gör jag så!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.