Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Monica_T
UTFORSKARE

När och hur bokföra händelser på skattekontot

Hej,

Har bara bokfört löpande händelser i några månader, tidigare haft redovisningsbyrå, så förklara gärna tydligt.

Jag har en undran kring bokföring av händelser på skattekontot.

Skärmavbild 2024-12-09 kl. 14.26.05.jpeg

Jag brukar ju bara bokföra dessa händelser i samband med betalning av skatt och moms, men nu har vi fått utbetalt pengar från skattekontot, ny slutlig skatt samt både korrigerad intäkts och kostnadsränta. Hittade en bra guide här: https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokfora-handelser-pa-skattekontot-i-ett-aktiebolag/t...

Men undrar, ska jag bokföra dessa händelser nu på den 1:a december separat eller kan jag ta allt som händer på skattekontot under december på en och samma gång?

Sen undrar jag hur jag praktiskt bäst går till när jag ska bokföra utbetalningen till bankkontot (från skattekontot) och ovan händelser. Har bankkoppling, men har inte riktigt förstått hur jag kopplar relaterade händelser med varandra. Har nog gjort två separata bokföringsposter innan.

Tack på förhand
Monica

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

Förordar att du bokför varje händelse separat. Det blir lättare att stämma av då.

Utbetalningen hamnar på ditt Företagskonto (bankkoppling) och då matchar du den mot konto 1630 så är det klart.

Vänliga hälsningar

RoffaK

Monica_T
UTFORSKARE

Hej Roffakab,

Tack för ditt svar!
Bara så jag uppfattar dig rätt. 
Först så skapar jag en manuell transaktion där jag bokför allt som hänt den 1:a december på skattekontot.
Och sedan så matchar jag inbetalningen på bankkontot mot denna bokföringshändelse?

Stämmer det eller finns det bättre sätt?

Vänliga hälsningar

Monica

Hej

Först skapar du en manuell transaktion där du bokför de tre posterna med Intäktsräntor:

Debet 1630

Kredit 8314

Sen fångar du upp bankhändelsen där pengarna utbetalats till ditt bankkonto och matchar den med Övrig insättning/Egen kontering och konto 1630. Bankhändelsen kanske blir daterad 2024-12-02 men det är helt ok.

Vänliga hälsningar

RoffaK

Monica_T
UTFORSKARE

Tack för din hjälp RoffaK 🙂

Om jag får utveckla min fråga; det var ju även två rader på skattekontot den 1:a december Slutlig skatt och Tillgodoförd debiterad prel.skatt.
Ska dessa bokföras tillsammans med kostnads/intäktsräntor?
Om/om inte, varför? Hur ska man tänka så man vet vad som ska bli egna poster eller inte?

Vänliga hälsningar
Monica

Hej

Om det är på samma datum kan man tänka sig att bokföra det i samma verifikation men jag brukar försöka hålla isär det olika momenten dvs en verifikation för "Slutskatt 202X" och en för "Räntor på skattekontot". Jag skiljer också på Moms- och Arbetsgivardeklarationer och bokför dem på separata verifikationer även om det är samma datum. Lite mera arbete men bra ordning (tycker jag).

Vänliga hälsningar

RoffaK