Hej!
Jag har fått reda på att fakturering till föreningar för träningspass etc. har justerats från 6% till 25%. Under 2024 har jag ställt ut alla mina fakturor till samma kund på 6% moms, då den ansvarige personen hos denna föreningan uppmanade mig att det är 6% som gäller.
Nu när jag förstått det på skatteverket som att det är 25% som gäller, då det nu räknas som "Uthyrning av personal", undrar jag hur jag ska gå vidare?
Ställer jag ut nya fakturor eller är jag rentav bara skyldig att betala in korrekt moms till skatteverket och då påverka mitt resultat drastiskt?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Har du fakturerat rätt totalbelopp till kunden och de inte är momspliktiga så räcker det att du rättar till din bokföring så rätt nettoförsäljning och moms är bokförd. Och sedan justerar du även dina momsrapporter var för sig och rapporterar om momsen för varje månad, kvartal du eventuellt hittills redovisat moms för.
Skall man göra det helt korrekt så bör du kreditera varje faktura till föreningen och sedan skapa en ny korrekt faktura med rätt moms på.
Resultat kommer påverkas oavsett eftersom du bokfört upp för mycket försäljning och för lite moms för dessa fakturor.
/Joachim
Priset för min tjänst överenskommet exklusive moms, så det är väl helt enkelt felaktigt totalbelopp som är fakturerat. Behöver jag kreditera och skapa ny faktura för varje faktura var för sig eller kan jag ställa ut en ny faktura med totalt belopp för samtliga tidigare fakturor?
Hej
Jag skulle säga att det beror på hur ofta du redovisar moms. En ny faktura för varje momsperiod bör du i alla fall skapa så rätt intäkt och moms redovisas i rätt momsperiod. Redovisar du moms årsvis bör det räcka med en faktura.
När du skapar denna faktura eller fakturor är det viktigt att du hänvisar till originalfakturan så det tydligt framgår varför den skapas.
kan vara en ide att kontrollera med skatteverket också vad de säger om detta.
/Joachim
Okej tack!
Redovisar en gång om året bara. Dum fråga kanske.. Men vad tänker du att skatteverket kan säga?
Hej
Vad deras rekommendation om hur det bör rättas är. Var mer gällande om du skulle haft månads eller kvartalsmoms. Men skadar inte att höra efter med dem oavsett och även kunden hur de vill ha det. Det kan vara så att de t ex redovisar moms och gör det månadsvis och då behöver en ny faktura per månad alternartivt att det krävs både en kredit och och en ny faktura för varje som fakturerats fel.
/Joachim
Priset för min tjänst överenskommet exklusive moms, så det är väl helt enkelt felaktigt totalbelopp som är fakturerat. Behöver jag kreditera och skapa ny faktura för varje faktura var för sig eller kan jag ställa ut en ny faktura med totalt belopp för samtliga tidigare fakturor?
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.