Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ångra en manuell verifikation

Jag är väldigt ny med bokföring och behöver lite hjälp, vart superklantig.
Har tyvärr skapat en leverantörsfaktura som en manuell verifikation, posterna i är bokförda rätt mellan kontona men jag har inte skapat en leverantörsfaktura som man ska göra.
Matchningen blir ju inte rätt heller mot betalningen och jag kommer inte få den i min leverantörsfaktura register.
När jag betalat fakturan och jag även där skapat en manuell verifikation men posterna är rätt.
Kommer ingående momsen bli rätt i momsdeklarationen ändå?
Kan jag ignorera detta och låta allt vara, om inte hur ändrar jag detta.
Makulera de manuella verifikationerna går inte då jag bokfört från kontot från företagskassan.
3 SVAR 3
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Har du bokfört rätt så kommer momsen med så det är ingen fara. Det som händer är som du skriver att du inte får med den i din leverantörsreskontran. Kör du i Visma Admin kan du stryka det två verifikationerna och lägga in fakturan i lev. reskontran och betala den, så blir allt som det ska 😉  Är det i eEkonomi som du bokför så känns det lite krångligare då jag tror att du måste gör rättelse verifikationer på de två verifikaten och sedan lägga in lev fakt i reskontran och matcha betalningen. Så som sagt allt blir rätt som det är, det du missar är att få in den i reskontran. Kan du klara dig utan det så låt allt bara vara.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så hemskt mycket, du räddade min sömn 🙂 Jag har visma eEkonomi, momsen är ju viktigast. Ja allt är bokfört rätt men jag skapade dom som en manuell verifikation så dokumenttypen blev fel. Då kör jag på och gör rätt nästa gång. 🙂 
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Härligt att höra! Det som kan gå fel i eEkonomi är när man har bankkoppling, dvs att bankkontot läses in per automatik - då måste tydligen matchningen gå "rätt" till. Så innan man bestämmer sig för den effektiviseringen så bör man vara medveten m att den kräver att allt blir  "rätt".