Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Arkivera räkenskaper

När det gäller leverantörsfakturor, vems är ansvaret för att orginalet lagras i den form den kom i . Tex leverantörsfakturor som skickas via mejl utställd i pdf ,är det bokföringsskyldiga företaget dvs samma som fakturamottagaren, eller redovisningskonsulten som i sin tur får den i andra hand via mejl som ansvarar lagringen? Hur fungerar det med attest om den bara vidarförmedlas via mejl, är detta lika med godkännande istället för attest signatur?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Allmänt är att du måste spara alla kvitton, all dokumentation och samtliga underlag för all din bokföring minst 7 år tillbaka i tiden. Och tolkas Bokföringslagen så kan denna dokumentation även ske elektroniskt, Du får till exempel scanna in ett dokument och spara det elektroniskt, men originalunderlaget i papper får du slänga först efter 4 år. Om du skapar dina fakturor i ett bokföringsprogram och skickar fakturan elektroniskt till din kund, till exempel via e-post, behöver du inte skriva ut fakturan på papper.

Beroende på vilken bolagsform du driver är ansvaret för arkivering olika.

I enskilda firmor, eller så kallade enskilda näringsidkare, är det alltid du som är ägare av den enskilda firman som är ansvarig för arkiveringen av företagets bokföring. Det här betyder att du är personligt ansvarig för arkiveringen i en enskild firma. Om du avvecklar din enskilda firma är du därför ansvarig för räkenskaperna i minst 7 år framöver.

I ett aktiebolag är det inte nödvändigtvis du som är ägare av aktiebolaget som är ansvarig, såvida det inte är du som sköter bokföringen. Den som bär det yttersta ansvaret är den eller de fysiska personerna som är ansvariga för bokföringen. Om du har en anställd som sköter bokföringen är det alltså den anställda som är ansvarig för arkiveringen. Däremot, om det kommit fram brister i hanteringen kan det bli aktuellt att ställa styrelsen eller VD:n till svars.

http://www.bfn.se/sv/fragor-och-svar/arkivering här kan du läsa vidare om vad som gäller för arkivering av dokument.

Hoppas att det var till hjälp. Angående Attestförfarande hittar jag inget i lagen som säger hur den ska hanteras utan att det På företaget bör finnas en attestordning.

Mia
Fd medlem
Inte tillämpbar

Exempel, företag A är det bokföringsskyldiga företaget som i sin tur anlitar tex en redovisningskonsult för bokföringen. Om ett externt företag sköter bokföringen åt företag A och får underlagen till sig i pappersform, framgår det inte hur själva företaget A har fått dom, de kan ha fått via mejl och sen skrivit ut lev.fakturorna till den externa redovisaren. Känns då märkligt att inte det är företag A som ska ha ansvaret för arkriveringen av orginalformatet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Enligt SRF är det inte viktigt var arkiveringen sker utan att den sker på ett betryggande sätt. Vad betryggande sätt innebär kan du läsa mer om här. Företaget och redovisningsbyrån får komma överens var arkiveringen ska ske.

/Elin