Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Balansera reslutatenheter?

Hej!
Jag håller på med bokslut och har balanserat så att balansrapporten visar 0 på IB och UB. Sen har jag startat ett nytt år och tittar på IB där. Det ser rätt ut. Nu till det krångliga och min fråga. Jag har resultatenheter och de är inte balanserade i det nya året. Endast föreningen som helhet är balanserad. Hur balanserar jag resultatenheterna?

Altlså när jag tittar på IB-sidan i det nya året ser jag att föreningen som helhet har summan noll längst ned, men inte resultatenheterna? Måste inte de summorna också vara 0?

Tack på förhand!

3 SVAR 3
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Om du vill ha ut en korrekt balansrapport för en viss resultatenhet bör IB balansera även på resultatenhetsnivå. Men om du endast är intresserad av hela företagets balanser räcker det att den delen balanserar.

För att få balans på respektive resultatenhet får du helt enkelt fördela de saldon som nu ligger som ofördelat på enheterna så att differensen blir 0.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok. Och då kan jag göra på samma sätt som när jag balanserade föreningen som helhet? Enligt detta?
(klippt från supporten)

"3.Välj konto 8999 Redovisat resultat eller motsvarande och skriv in beloppet för årets nettoresultat i debet om företaget har gått med vinst. Om föreningen redovisar förlust ska beloppet stå i kredit. Välj konto 2099 Redovisat resultat eller motsvarande och utjämna differensen."
Från "felmeddelanden - Summa utgående balans är inte noll"
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Ja, resultatet går att fördela precis som övriga transaktioner. Om föreningen har gjort en vinst borde den kunna bokas upp per resultatenhet eftersom olika resultatenheter bidrar olika mycket till företagets resultat.