Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Redovis
UTFORSKARE

Bästa sättet att redovisa privat bil i tjänsten? När man är anställd i eget AB

Hej, har under detta år åkt privat bil i tjänsten 2 dagar i veckan och ställt bilen på infartsparkering för att sedan ta bussbiljetten till jobbet. Samma sak hem.

 

Har pratat med SKV och de säger att eftersom min hemvistelse är på annan ort 3 dagar i veckan kan jag använda avdragen här - https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/avdrag/privattjanstere...

Både schablon för privat bil och för bussbiljetterna

 

Hur gör jag på bästa sätt för att betala ut dessa resepengar till mig själv i Aktiebolaget som jag själv äger och själv är anställd i? Lägger jag de som Utlägg resekostnader på min decemberlön t.ex?

Dessa har jag alltså redan betalt ur privat ficka och med egen privat bil

 

Om jag räknar ihop mina resor och det blir säg;

1000kr för bussbiljett (som privatperson betalat med moms etc)

2000kr för schblonbeloppade mil jag åkt med min privata bil

 

Stort tack i vanlig ordning!

8 SVAR 8
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det enklaste sättet att redovisa detta är att inte betala ut det från företaget utan att du gör avdrag för detta i din privata deklaration. Då får du tillbaka pengarna i form av lägre skatt istället.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Redovis
UTFORSKARE

Hej tack för tipset, det är ett alternativ jag funderat på att köra

Men om jag skulle vilja gå ändå via bolaget hur gör jag det genom systemet på bästa sätt?

Det kanske inte är någon skillnad i slutändan för mig/bolaget oavsett metod?

 

Tack!

Joachim E
MODERATOR

Hej

 

Då det gäller resor till och från arbetet/kontoret som jag uppfattar det så får du inte ta upp det på företaget utan det bör dras av i din privata deklaration.
Milersttning gäller enbart om du använder en privat bil för att göra affärsresor dvs besöka kunder, mässor eller något annat affärsrelaterat. 

Fördelen med att inte ta det på företaget är att du inte får någon kostnad på företaget alls men får istället tillbaka utläggen i form av lägre skatt.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim 

 

Hej igen tack för svar!
Ja precis, 2 dagar i veckan har jag jobbat i annan kommun (hos kund) än mitt eget tjänsteställe och åkt privat bil samt betalat bussbiljetter för privata pengar (infartsparkering sen buss), det är dom tjänsteresorna jag vill göra avdrag för som SKV sa var ok.

 

Men då kanske det inte spelar någon större roll i slutändan om jag betalar från företaget till mig själv än om jag gör avdraget som privatperson senare?

Dock vore det intressant att veta att - om jag skulle vilja ersätta en tjänsteresa som jag åkt med privat bil etc så skulle man då välja Utlägg resekostnader som post på lönen som enklaste sätt? Väljer säkert första alternativet men i syfte att lära.

 

Tack!

Hej

Avdragen är helt ok att göra.

Om det skall tas upp på företaget så hanteras de olika reseformerna på två olika sätt.
Bussbiljetterna bokförs som en resekostnad på konto 5810 Biljetter.
Resorna med privat bil behöver du föra en körjournal och sedan ta ut milersättning från företaget. 25 kr/mil och den summan bokförs på konto 7331 skattefria bilersättningar.

Du kan läsa mer om milersättning i denna länk
Milersättning

Om du tar upp det på företaget så skall du inte ta med det i din privata deklaration kan vara värt att poängtera. 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

 

Toppen tack för svar!

Antar att det inte spelar någon större roll om jag tar det som privatperson istället (?) bara att det kommer senare

Stort tack för hjälpen!

Stämmer bra att det inte spelar någon roll om du tar upp det i deklarationen privat senare. Skulle säga att det är det mest korrekta sättet att göra det på plus att företaget slipper påverkas.

/Joachim

Kanon tack så mkt för hjälpen, god fortsättning!