Hej,
Min fråga gäller ifall jag ska räkna detta som en befarad eller konstaterad kundförlust?
Jag vet hur jag ska registrera det, väldigt enkelt i Visma eEkonomi så tumme upp för det 👍
Öppna faktura > Åtgärder > Registrera kundförlust
Jag har tyvärr råkat ut för en kund som inte betalar sina fakturor trots många påminnelser och inkassokrav.
Kunden är en känd bedragare som bytt efternamn ett par gånger.
Han går inte att få tag på längre via mail eller telefon.
Företaget har blivit av med sitt F-skatt registreringsbevis pga "Bristande redovisning/betalning".
Jag har blivit kontaktad av andra som har fordringar på 6-siffriga belopp till denna person under flera år utan betalning.
När jag vet till 100% säkerhet att jag inte kommer få betalt kan jag registrera det som konstaterad kundförlust även ifall bolaget fortfarande är aktivt?
Eller måste jag registrera det som befarad kundförlust?
Jag har lärt mig läxan angående att göra kreditkoll + kolla upp kunder bättre innan affärer.
Tacksam för svar!