Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Karin EE
MEDLEM

Bensinkostnad. Summera alla resor och dra av vid deklarationen eller månadsvis?

Jag utför jobb hemma hos kunder. Nu antecknar jag hur många mil och km jag kört per månad. Men har inte bokfört några kostnader för tankning eller sparat kvitton. Hur gör man, summerar alla resor och deklarerar vid deklarationen årsvis eller tar ut det som en kostnad månadsvis? Men får man ersättning för resorna oavsett hur man gör? Måste man oavsett uppge mil i deklarationen för att få ersättning eller är det ett avdrag? Förklara gärna både hur reseavdrag/avdrag för bränsle funkar och hur det bokförs bäst. Tack!!

1 SVAR 1
Pamela J
MODERATOR

Hej Karin EE,

Välkommen till forumet!

Om jag förstår dig rätt så använder du din privata bil för resor i tjänsten samt att du har en enskild firma. 

Skattefri bilersättning för privat bil är 25kr/mil och man måste föra en körjournal. Det går bra att summera alla resor/mil och bokföra antingen per dag, månadsvis eller årsvis. Om du har en enskild firma behöver det dock inte bokföras utan tas enbart upp i deklarationen (ruta R16) och det är beloppet som anges, inte antal mil.

Se mer info kring detta här: Resor i näringsverksamheten samt Körjournal Skatteverket och här Tips-om-bokforing/Bokfora-milersattning 

Önskar dig en fin fredag!

/Pamela