Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

1Therese1
MEDLEM

Betalningskod och avgiftskod vid inköp från Tyskland

Hej!

 

Jag driver en liten enskild firma inom en bransch som är undantagen från momsplikt varvid jag inte momsredovisar. Jag har nu köpt en dator från en leverantör i Tyskland, samt att jag använder en tjänst hos ett företag i Schweiz för att göra en hemsida. 

 

När jag ska lägga in de här två företagen som leverantörer behöver jag ange betalningskod och avgiftskod. 

 

Jag vet inte om dessa koder har med moms att göra eller med något annat. På fakturan från det Schweiziska företaget (som gäller hemsidan) står ingen moms angiven. På fakturan från Tyskland (som var ett inköp av en dator, under 5000 kr) står det angivet: 19,00% MwSt vilket jag tolkar som att det är en momssats. 

 

Om någon vet vad betalningskoden och avgiftskoden är och vilka jag ska använda vore jag supertacksam.

Vänliga hälsningar, Therese

2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Betalningskod anger vad betalningen till leverantören avser. Det finns 96 koder att välja på men jag föreslår:

Tyska företaget     Betalningskod 101 Varor....

Schweiziska företaget    Betalningskod 410 Datatjänster

 

Avgiftskoden anger vem som ska betala bankavgifter. Det finns 3 att välja på och jag tror att det vanliga är "Mottagaren betalar all bankavgifter"

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

1Therese1
MEDLEM

Stort tack! Nu fastnade jag på att jag inte har något giltigt BIC, IBAN, BBAN eller bankkod. Jag läste en annan tråd att det inte går att lägga upp en leverantör när man handlar med kort på nätet och inte har uppgifter om BIC, IBAN, BBAN eller bankkod. Jag får läsa på mer om det. Men tack igen för all hjälp!

 

Hälsningar från Therese