Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

1Therese1
MEDLEM

Eget kapital och egna insättningar i förenklat årsbokslut

Hej!

 

Jag driver en enskild firma där år 2022 är mitt andra år sedan jag startade. Jag har en momsbefriad verksamhet och jag får göra ett förenklat årsbokslut.

 

Jag sitter och gör det förenklade årsbokslutet för år 2022 i Skatteverkets verktyg för att förenklat årsbokslut. I och med det har två frågor om Eget kapital dykt upp. I "info-rutan" om Eget kapital i Skatteverkets verktyg står det att: "I B10 (Eget kapital) beräknas tillgångar (B1-B9) minus skulder (B13-B16) automatiskt."

 

Det står också att egna insättningar påverkar Eget kapital, vilket jag också har förstått när jag har läst på andra ställen. Men var ska jag föra in egna insättningar i det förenklade årsbokslutet? Jag har gjort egna insättningar på 20.000 kr under året som jag har lagt på konto 2018. När sedan bokslutet var klart (år 2023) har jag tömt 2018 (och 2019) till konto 2010 - Eget kapital. 

 

Som det är nu, när jag inte har hittat något ställe där jag ska föra in egna insättningar i det förenklade årsbokslutet, räknar Skatteverkets verktyg ut att jag ska ha 2.028 kr i Eget kapital. Den siffran är hämtad från att det var det jag hade på mitt bankkonto vid årets slut. Jag hade inga andra tillgångar än summan på bankkontot.

 

I Balansräkningen i Visma är både Summa Eget kapital och Summa Eget kapital och skulder -2.028 kr, medan Summa tillgångar är 2.028 kr.

 

Jag har svårt att få ihop det här, är det någon som vet om/hur jag ska föra in egna insättningar på det förenklade årsbokslutet? Och som vet hur jag kan kolla att Eget kapital som räknas ut i Skatteverkets verktyg är korrekt?

 

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få i detta. 

Therese

 

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Du ska inte föra in Egna insättningar i ditt Förenklade Årsbokslut. Texten är bara en info-text. När du fört in alla tillgångar och övriga skulder så räknar Skatteverkets verktyg Eget kapital.

 

Att det blir rätt belopp kontrollerar du i Vismas Balansräkning (Bokföring/Rapporter/Balansräkning).

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

1Therese1
MEDLEM

Aha, ok, då förstår jag. Tack så mycket.

 

Och att Summa eget kapital i Vismas Balansräkning är i minus men att Eget kapital är i plus i Skatteverkets verktyg, ska det vara så eller behöver jag justera något? Det är på samma belopp. 

 

Undrar Therese

 

 

Hej

 

Det är bara så. Samma sak gäller för Årsredovisningar och Deklarationer. Huvudsaken är att du kan kontrollera att det är rätt belopp.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

1Therese1
MEDLEM

Tusen tack! Du har har hjälpt mig med flera saker de senaste dagarna och jag får alltid så bra svar. Så tacksam för det!

Hälsningar från Therese