Hej.
Jag undrar hur jag bokför en bank checkkredit. Den är på 100 000 och tömdes direkt den blev beviljad då den användes till en kontantinsats på ett fordon, så jag har i detta nu ett minus saldo på bankkontot. Och det tillkom ju även en kreditavgift, hur bokför jag in allt detta så det blir rätt? Mvh Danne
Nej, du har fått en checkräkningskredit. Det betyder att du kan "övertrassa "kontot i det här fallet med 100.000:- och behöver välja ifall du ska använda dig av 1930 (bankkonto) eller lägga banktransaktionerna på 2330 (checkkredit) i stället. Antingen eller alltså, inte både och.
Du har fått en räkning från banken på upplägget av krediten. Pengarna har dragits från bankkontot och pengar ut hamnar i kredit, så 10.000:- (påhittad summa) läggs på kreditsidan på bankkontot och i debetkolumnen motsvarande kostnad på konto 8490 eller bankkostnader 6570.
Sedan har du köpt en bil. pengar ut från kontot hamnar igen i kreditkolumnen på konto 1930 eller 2330 (vilket du än väljer) och i debet hamnar kostnaden för bilen. På bilar får man inte dra moms hur som helst så hör med skatteverket för säkerhets skull vad som gäller för din verksamhet och typ av fordon.
Lycka till!
//L
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.