Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Behruz
UTFORSKARE

Bokföra Inköp av programvara från Usa

Hej

inköp av programvara från USA

 

Vad det gäller bokföring av fakturan:  ska jag ändra 5240 till 5241 med rätt momskod och sedan 2614/2645  alternativt 4xxx konto tillsammans med 2614/2645? Finns det något annat man måste göra här?

C668B09A-0039-47A6-A96F-922B9DCFFA89.png

 

 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det spelar ingen större roll  vilket kostnadskonto du väljer så länge du använder rätt momskod och rätt momskonton. Många föredrar att använda just ett specifikt 4XXX konto för inköp inom/utanför EU för att hålla kostnaderna separat och mer tydliga i resultaträkningen men det är inte nödvändigt så länge man har koll och redovisar det rätt i sin momsdeklaration. 

 

I och med att det är ett inköp utanför EU tjänst så behöver du inte göra något mer än bara bokföra det antingen mot ett konto inom 4XXX, tex 4531 eller mot något annat lämpligt kostnadskonto samt redovisa den fiktiva momsen. Jag vet tyvärr inte vilka konton som 5240/5241 är då dessa inte finns i BAS-kontoplanen men så länge de är rimliga och har rätt momskod kopplat till sig så går det utmärkt. Kanske att du menar konto 5420, vilket i sådana fall funkar fint. 

 

Här kan du läsa om vilka momskoder som bör användas vid inköp tjänst utanför EU. 

 

Ha det fint!

Josefine