- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Bokföra återbetalning av frakt på tradera
Hej!
Sålde två saker på tradera, kunden betalade dubbelt för frakten. Genom tradera betalade jag tillbaka 54kr som kunden betalat till mig. När jag nu ska bokföra mitt uttag undrar jag hur jag ska bokföra detta?
Min första tanke är att jag lägger detta som inköp av frakt men skriver istället kredit på frakten och debit på försäljningen(3051) även gör samma justering med momsen på frakten...
Tradera har i underlaget lagt in att pengarna ska gå till köp av frakt alltså står det med att dom räknar på 25% moms. Alltså har ju kunden betalat in momsen även om jag inte bokat någon frakt...
Låter detta knasigt?
Mvh, Emil
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej
Du skall bokföra återbetalningen av frakten mot samma konto/Konton som du bokförde inbetalningen från kunden.
Så bokfördes inbetalningen från kunden där den dubbla frakten var inkluderad på detta sätt
1930 Debet
3051 Kredit
2611 Kredit
Så bokförs återbetralningen mot samma konton men tvärtom när det kommer till debet och kredit
1930 Kredit 54
3051 Debet 43,20
2611 Debet 10,8
Då det avser tradera vet jag inte om du bokfört detta direkt mot 1930 bank eller om du använt ett fordrans konto så kan vara så att 1930 skall bytas ut i din konteirng.
/Joachim