Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra automatisk utbetalning via annans kassasystem?

hejsan jag har ett problem med hur jag ska bokföra mina intäkter från butiken jag hyr lokal i . Sen vi bytte ägare på butiken har betalningsrutinerna ändrats nämligen. Tidigare har de i butiken tagit betalt för mina tjänster via sitt kassasystem och jag har varje månad fått utdrag och sedan fakturerat dom och de har fakturerar hyran till mig i gengäld inga problem så långt.

Nu sen ägarbytet tar dom fortfarande betalt för mina tjänster via kassan. Sen betalas intäkterna ut automatiskt till mitt affärskonto månadsvis och den procentuella hyran dras direkt från den summan och jag får en sammanställning på detta via mail. Jag vet inte hur jag ska bokföra detta så om någon har några kloka tankar blir jag glad.

7 SVAR 7
KjellP
CHAMPION

Hej!

Nu vet jag inte exakt vilka kontonummer du använt tidigare.

Men om vi tar ett exempel att du sålt för 30000:- inkl. moms och hyran är 5000:- inkl. moms, då har du fått in 25000:- på ditt bankkonto.

 

Enligt det här exemplet blir bokföringen enligt följande:

K 3041        24000:-

K 2611          6000:-

D 5010          4000:-

D 2641          1000:

D 1930        25000:-

 Byt ut siffrorna mot dina.

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

undrar också om jag ska bokföra den som manuell verifikation eller som bankhändelse eftersom jag bara får ut den som självfaktura. för jag kan väl inte bokföra den som en vanligt faktura när det är en självfaktura för utbetalningen som gjort till mitt konto

Tyvärr är jag ingen expert på e-bokföringen utan kan bara ge dig upplysning som om du använt Administration.

Fd medlem
Inte tillämpbar

tack så mycket får ändå inte till det riktigt med momsen efter utdraget jag får från dom, här är ett exempel hur det kan se ut:

                                                                          VAT 0%          VAT 25%            Totals inkl VAT

omsättning                                                      42176,79        10544,20           52720,99

"företaget" provision 20%                              8435,36           -2108.84           10544,20

Nettoavveckling                                              33741,43         8435,36             42176,79         

 

tacksam för klarhet                               

K 3041    42 176,79

K 2611    10 544,20

D 5010      8 435,36

D 2641      2 108,84

D 1930   42 176,79

Så här tycker jag att det bör bokföras.

 

Lycka till.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack

Hej Linda,

Här skulle jag säga att du utgår från Kassa- och bankhändelser (Vad jag kan se så har du inte någon bankkoppling på ditt kundnr), Skapa bankhändelse på beloppet som kommit in, Matcha mot Övrig insättning - Egen kontering och sen följer du KjellP:s goda råd så tror jag att detta kommer att gå jättebra. 

 

Ha en solig dag!

Tinna