Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra vidarefakturerad portokostnad

Hej ! 
Undrar hur jag ska bokföra det här…

skickar fröpåsar med posten…har lagt på 15kr för porto o kuvert

Ett exempel…

fröpåse 24kr

porto/kuvert 15kr

kunden har alltså betalat 39kr

hur bokför jag det här? Läste någonstans att till kund lägger man på moms på portot..🤔

 

 

 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Fakturerade kostnader brukar man bokföra mot kontogruppen 35XX. Det stämmer att man skall lägga på moms på saker man vidarefakturerar, så om du tog ut 15 kr på fakturan så är detta ink moms och samma momssats som resten av fakturan. Om jag i mitt exempel antar att du har 25% moms och 39 kr är totalbeloppet på fakturan så bör det bli följande upppställning:

 

193X/1510 med 39 kr i debet

30XX med 19,2 kr i kredit

2611 med 4,8 kr i kredit

35XX med 12 kr i kredit

2611 med 3 kr i kredit

 

Det som är bra att tänka på vid vidarefakturering är just att man skall lägga på momsen på vad man fakturerar. Så för att inte förlora på det man betalt så bör man åtminstone alltid fakturera det man betalt plus momsen, i och med att intäkten för dig blir ex moms. Så har du lagt 15 kr som kostnad så bör du fakturera 15 x 1,25 = 18,75 för att gå jämnt ut med intäkt och kostnad. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen !

Tycker iaf det är konstigt att man måste lägga på moms på frimärken som man köpt utan moms 🤔 sen är det Swish jag använder… skickar ingen faktura . Jag har ett litet företag ☺️

Hej!

 

Ja jag kan förstå att det känns lite konstigt, men man får tänka på att det är tjänsten att köpa frimärken du säljer, inte frimärket i sig. Det finns lite mer information här och här på Skatteverket kring detta om du är intresserad. Okej om det är Swish du använder så väljer du första valet av kontot jag angav, dvs 193X och inte 1510 då. Annars ser allt likadant ut 🙂

 

Ha det fint!

/ Josefine