Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra bostadsförmån

Hej , jag undrar hur man bokför bostadsförmånen i AB där delägaren (får lön) bor i ett småhus som ägs av AB:et.

Ska beloppet dras mot hans avräkningskonto?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Själva Förmånen kan du boka upp mot 7381 - Kostnader för bostaden i Debet och som det det låter ange den faktiska kostnaden för bostaden, exakt samma belopp kan du sen Motkontera mot 7399 -Motkonto skattepliktiga förmåner. Sen är det viktigt att komma ihåg att boka upp Sociala avgifter för förmånsvärden.

När du frågar om avräkningskonto, kan du utveckla det lite?

Tack för din fråga.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej tack!

idag gör jag så här (enligt revisorn):

Bokar lön 20.000 kr på konto 7220, avdragen skatt 14000 kr kredit konto 2710.
Bostad - och bilförmånen är 18.959 kr.
Bokar sociala avgifter 31,42 % på 20 000 och de 18959, dvs 12 241 kr mot debet konto 7510, kredit konto 2941.
20.000 kr tar han ut i handen = kredit 1930 och resterande 14 000 debet hans avräkningskonto.

Dessutom tar jag upp lön och förmånen i kontrolluppgiften och det räknas ju skatt på det bruttobeloppet.
blir det inte dubbel betalning för hans del då?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Med avräkningkonto är det 2830, när han får utdelning läggs den summan han får i utdelning som ett kreditbelopp där
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Nej det blir inte dubbelt, de uppgifter du tar upp i Kontrolluppgiften ligger till grund för vad Skatteberäkningen faktiskt blir på deklarationen. Vid deklarationen tar men sen också hänsyn till vad den anställde faktiskt har betalt i skatt.

När det gäller beloppen blir jag lite osäkrare.

/Victor