Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

RapidRob
MEDLEM

Bokföra en inköpt reservdel som jag betalar men sedan inte äger.

Hej. 

Jag har krockat en utrustning på ett företag som hyr in mig.

Reservdelen går till strax över 50,000:-

Jag har beställt en reservdel som jag kommer att betala, men sedan ge till företaget som hyr in mig.

Hur bokför jag detta?

 

MVH Martin

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för att kolla om hur detta bör redovisas, då det inte är en reservdel som du själv äger. Så är frågan om detta blir en avdragsgill kostnad för dig och vad för underlag du behöver skapa för dig och för företaget som anlitat dig. Jag kan tyvärr inte hitta någon bra vägledning till detta, så om Skatteverket inte kan ge ett bra svar så rekommenderar jag dig att ta hjälp av en redovisningskonsult. Det blir både en fråga kring avdragsgillt kring kostnaden för reservdelen samt om "gåvan" blir en skattepliktig intäkt, samt vad för underlag du bör skapa kring överlämnandet till företaget som hyr in dig så både dina underlag och det företaget som hyr in dig. 

 

Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar som kan hjälpa andra i forumet med liknande funderingar. 

 

Ha det fint!

Josefine

RapidRob
MEDLEM

Tack så mycket för svaret Josefine. Jag kontaktar skatteverket så allt blir rätt och återkommer med svar på hur det gick.

MVH Martin