Hej.
Jag har krockat en utrustning på ett företag som hyr in mig.
Reservdelen går till strax över 50,000:-
Jag har beställt en reservdel som jag kommer att betala, men sedan ge till företaget som hyr in mig.
Hur bokför jag detta?
MVH Martin
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för att kolla om hur detta bör redovisas, då det inte är en reservdel som du själv äger. Så är frågan om detta blir en avdragsgill kostnad för dig och vad för underlag du behöver skapa för dig och för företaget som anlitat dig. Jag kan tyvärr inte hitta någon bra vägledning till detta, så om Skatteverket inte kan ge ett bra svar så rekommenderar jag dig att ta hjälp av en redovisningskonsult. Det blir både en fråga kring avdragsgillt kring kostnaden för reservdelen samt om "gåvan" blir en skattepliktig intäkt, samt vad för underlag du bör skapa kring överlämnandet till företaget som hyr in dig så både dina underlag och det företaget som hyr in dig.
Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar som kan hjälpa andra i forumet med liknande funderingar.
Ha det fint!
Josefine
Tack så mycket för svaret Josefine. Jag kontaktar skatteverket så allt blir rätt och återkommer med svar på hur det gick.
MVH Martin
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.