Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra faktura från underkonsult

Hej, 
när jag ska göra momsredovisningen visar den att jag har två verifikationer med avvikelser. Båda är fakturor från en kollega på ett jobb vi har gjort tillsammans men där jag var huvudman och fick allt betalning av kunden. Jag har bokfört på följande sätt och det jag misstänker är att det är kontonumren som är fel.

4041 debet
2641 debet
1930 kredit

anna

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag ser inget konstigt med kontona förutom att man brukar använda konton 40xx för varor. Jag skulle kanske välja 4600 istället, men det påverkar inte momsredovisningen.

Jag skulle tro att du har en momskod angiven på konto 4041. Ta i så fall bort den, så kommer det lösa sig. Om detta inte är problemet får du komma tillbaka.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur kontera underkonsult?.

Hej!

Jag konsultar inom skolans värld och dess elevhälsa. När jag gör uppdrag har jag ofta med mig en kollega som arbetar i eget aktiebolag som underkonsult. Tillsammans presenterar vi ett färdigt arbete som jag sedan fakturerar kund. När min kollega fakturerar mig funderar jag på om konto 6550 Konsultarvoden är bra att använda?

Eller ska jag tänka på något annat sätt?

Tack på förhand för hjälp!
Maria
Fd medlem
Inte tillämpbar

Min fråga har blivit sammanslagen. Tyvärr hänger jag inte med och såg den tråden ovan innan jag skrev min fråga. I mitt fall handlar det om momsfri verksamhet.

Tacksam för svar på min fråga om kto 6550 och/eller förklaring till på vilket sätt tråden ovan hänger ihop med min fråga.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Normalt kan man säga att man konterar sådana kostnader som genererar intäkter till bolaget på ett 40xx konto. Vi som gör renoveringar tar ibland in en extern firma som sanerar asbest. Denna kostnad tar vi då på 4600 - främmande tjänster. De lägger in mattan, fakturerar oss och vi fakturerar sedan kunden.

På 65xx tar vi sådana arvoden som inte genererar intäkt till bolaget t ex revisor, jurist, datakonsult etc.

Då 4600 och 6550 inte ska redovisas på samma ställe i INK2 och NE skulle jag nog välja det jag anser mest korrekt - 4600.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!